CHRISTER FUGLESANG I RYMDRESAN, DIREKT FRÅN NORRKÖPINGS VISUALISERINGSCENTER C

Den 25 maj har utställningen Rymdresan och domföreställningen Rymdresan 3D premiär på Visualiseringscenter C i Norrköping. Rymdresan gestaltar hur det är att vara astronaut och livet i rymden. Berättare är Christer Fuglesang vars bilder, filmer och upplevelser i rymden ligger till grund för både utställning och domföreställning. Samarbetet mellan European Space Agency (ESA) och Visualiseringscenter C inleddes i höstas och redan nu står både utställning och domproduktion klara för allmänheten att besöka.

-          Rymden fascinerar oss alla, men det är få som fått uppleva hur det är att vara astronaut. Med hjälp av visualiseringsteknik och Christer Fuglesangs berättelse om livet på internationella rymdstationen, har vi skapat en unik chans att, utan att lämna jorden, virtuellt och i full 3D åka med ut i rymden och förstå och lära sig om hur det verkligen är att åka till och leva på en rymdstation, säger Anders Ynnerman, Konsortiedirektör på Visualiseringscenter C

Christer flyttar nu hem till Sverige från Holland och sitt arbete på ESA. Sverige är en av 20 medlemmar i ESA som har ett tydligt uppdrag i att sprida kunskap om rymden genom att synliggöra den rymdforskning som bedrivs i Europa och de projekt de arbetar med.

-          Det har varit väldigt roligt och stimulerande att tillsammans med Visualiseringcenter C jobba fram den här utställningen, som till så stor del bygger på mina egna rymdresor. Hur en rymdresa går till, hur vi lever i rymden och forskningen vi gör där beskrivs på ett helt nytt sätt, speciellt med den unika domen. Jag tror att många kommer att roas av den och framför allt hoppas jag att den inspirerar unga till att vilja lära sig mer om såväl rymden som all möjlig naturvetenskap och teknik, säger Christer Fuglesang

Under sina resor till rymden utförde Christer Fuglesang vetenskapliga och lärorika experiment för barn för att demonstrera hur unik och spännande miljön i rymden verkligen är. Den så kallade Fluxen byggdes på KTH och visade med blinkande dioder och pipande ljud hur partikelflödet från rymden penetrerar rymdstationen. Lite mer underhållande videodemostrationer visar hur frånvaron av tyngdkraft gör att snurrande saker och vatten uppför sig på oväntade sätt. Att förmedla kunskaper till barn och unga och inspirera till fortsatt intresse inom fysik och vetenskap är något som både Christer och ESA är måna om.

-          Science Centers har en viktig roll att fylla för barn och ungas intresse för naturvetenskapliga ämnen och matematik, säger Therése Eklöf, VD på Norrköping Visualisering AB. Att få uppleva rymden i domteatern är ett spännande alternativ till det traditionella klassrummet.

Utställningen och domföreställningen i 3D, har dock en utformning som tilltalar alla åldrar. Intresset för rymden finns i alla åldersgrupper och nyfikenheten att få veta mer om livet som astronaut kan stillas på centret under minst ett år framöver.

I projektet
Anders Ynnerman, Konsortiedirektör, Norrköpings Visualiseringscenter C
Christer Fuglesang, ESA astronaut, KTH och Rymdstyrelsen.
Therése Eklöf, VD, Norrköping Visualisering AB
Katarina Sperling, Produktionsledare, Norrköping Visualisering AB
Anna Öst, Domproducent, Norrköping Visualisering AB
Rosita Suenson, Human Spaceflight Communication Programme Officer, ESA

För mer information kontakta:
Magdalena Allgren
Marknads- och kommunikationsansvarig, Norrköpings Visualiseringscenter C
magdalena.allgren@visualiseringscenter.se

Rosita Suensson
Kommunikationsansvarig , ESA
rosita.suenson@esa.int

Visualiseringscenter C är ett upplevelse- och kunskapscenter och en publik mötesplats, ett resultat av ett nära samarbete mellan Norrköpings kommun, Linköpings universitet, Norrköping Science Park och Interactive Institute. Världsledande visualiseringsforskning är utgångspunkten i verksamheten vilket i kombination med teknisk utveckling i absolut framkant och nära samarbeten med industriella partners öppnar för en spännande innovationsmiljö och nyskapande förutsättningar för produkt- och näringslivsutveckling. Utställningarna och innehållet i den högteknologiska domteatern förmedlar kunskaperna till skola, näringsliv och den breda allmänheten. Centrets lokaler består av en domteater, VR-arena, konferenslokaler, biografsalonger, medialabb, forskningslokaler, restaurang och butik. www.visualiseringscenter.se.

About ESA
The European Space Agency (ESA) is Europe’s gateway to space. Its mission is to shape the development of Europe’s space capability and ensure that investment in space continues to deliver benefits to the citizens of Europe and the world. ESA is an international organisation with 20 Member States. By coordinating the financial and intellectual resources of its members, it can undertake programmes and activities far beyond the scope of any single European country.