Det virtuella obduktionsbordet till utställning i Berlin

Nu visas det virtuella obduktionsbordet återigen upp i internationella sammanhang. Det lyfts fram som en viktig innovation under berlinambassadens höstsatsning på hälsa och forskning.

-          Ett av Sveriges ambassads i Tyskland prioriterade frågor 2011 är svenska innovationer med fokus på hälsofrågor säger Helena Onn, pressråd på ambassaden. Därför är vi mycket glada att i samband fotoutställningen "Ett Barn blir till" av Lennart Nilsson om livets uppkomst som vi öppnar i Berlin idag, kunna visa Virtual Autopsy Table. Vi ser fram emot ett vidare samarbete och utbyte mellan Sverige och Tyskland på detta område.

-          Det är givetvis smickrande varje gång vi får möjligheten att visa upp obduktionsbordet internationellt säger Thomas Rydell från Visualiseringscenter C. Detta är ytterligare ett kvitto på att det är en världsunik produkt som skapats ur innovationsarbetet i vår region, och varje gång vi visar upp det får vi nya förfrågningar, fortsätter Thomas.

Det virtuella obduktionsbordet, framtaget i samarbete mellan Visualiseringscenter C och Centrum för medicinsk bild och visualisering (CMIV), ställs ut på Svenska Ambassaden i Berlin i samband med en fotoutställning av Lennart Nilsson. Utställningen som visas i Felleshuset hos de Nordiska Ambassaderna öppnade den 3 november och pågår i två månader.

Det virtuella obduktionsbordet har genererat stor internationell uppmärksamhet och har visats upp över hela världen, bland annat för den kinesiska hälsoministern och Kronprinsessan Victoria på världsutställningen i Shanghai. Innovationen finns idag, genom företaget Sectra, tillgänglig på den internationella kliniska marknaden där den underlättar läkarnas vardag inom en mängd olika användningsområden. Singapore Science Center har som första partner utanför Sverige licensierat en nyutvecklad version som är anpassad för utbildning i publika miljöer såsom museer och science centers.

Om den Virtuella Obduktionsbordet
Det virtuella obduktionsbordet är ett nytt sätt att interagera med stora tredimensionella medicinska bilder och bygger på forskningsresultat från Visualiseringscenter C, Interactive Institute och Centrum för medicinsk bild och visualisering (CMIV) i Linköping.

För mer information kontakta:
Thomas Rydell – Studioföreståndare Interactive Institute C-studio på Visualiseringscenter C Telefon: +46 (0)707 731 709 thomas.rydell@tii.se

För mer information, pressmaterial och bilder; kontakta:
Magdalena Allgren – Marknadsansvarig på Visualiseringscenter C Telefon: +46 (0)11 15 63 20 magdalena.allgren@visualiseringscenter.se

Om Interactive Institute
Interactive Institute är ett experimentellt IT & designforskningsinstitut som utmanar traditionella perspektiv och tankesätt genom att kombinera konst, design och ny teknik i forskningsprojekt och strategiska initiativ i samarbete med partners från akademi och näringsliv. Huvudkontoret ligger i Kista utanför Stockholm, och verksamhet bedrivs även i Göteborg, Eskilstuna, Norrköping, Umeå och Piteå. Interactive Institute har ca 55 anställda. Mer om Interactive Institute på http://www.tii.se

Visualiseringscenter C är ett upplevelse- och kunskapscenter  och en publik mötesplats med utställningar, en domteater, VR-arena, konferenslokaler, biografsalonger, medialabb, forskningslokaler, restaurang och butik. Visualiseringscenter C har som mål att exponera och sprida kunskap om samtida visualiseringsforskning, med utgångspunkt i den forskning av världsklass som bedrivs vid Linköpings universitet, Campus Norrköping. Centret, som ligger mitt i det unika industrilandskapet i centrala Norrköping, är ett resultat av ett nära samarbete mellan Norrköpings kommun, Linköpings universitet, Norrköping Science Park och Interactive Institute. Mer om centret på http://www.visualiseringscenter.se

Om CMIV
CMIV (Centrum för medicinsk bildvetenskap och visualisering) bildades 2002 på initiativ av Linköpings universitet, Landstinget i Östergötland och Sectra. Idag finns forskningsavtal med flertal företag (Siemens, Philips, Bayer Schering Pharma, ContextVision etc.). Syftet med CMIV är att genom fokuserad grundvetenskaplig forskning utveckla nya effektiva verktyg baserade på avancerad medicinsk bildteknik för diagnos, kommunikation och undervisning. Ett genomgående tema för CMIV är att de medicinska kraven skall styra den tekniska spetsforskningen i en klinisk miljö. Mer om CMIV på cmiv.liu.se.