Domfilmspremiär kombinerat med makeraktiviteter dominerar höstlovet på Visualiseringscenter C

Pressvisning 22/10 kl. 13.00

Den 24 oktober har domfilmen Osynliga mysterier 3D premiär på Visualiseringscenter C, en film som med avancerad teknik tar med publiken på en resa bortom det våra ögon kan se.

Ny visualiseringsteknik så som höghastighetskameror, intervallfotografering, elektronmikroskop och nanoteknik har gjort det möjligt för oss att se sådant som det mänskliga ögat inte hinner uppfatta då det sker för långsamt, för snabbt eller är för litet. Osynliga mysterier 3D tar med besökaren till dimensioner av vår verklighet som vi inte kan uppleva med våra sinnen men som finns där, mitt framför våra ögon.

Filmen visas i 3D i den 360° kupolformade domen där vi t.ex. får se en skallerorms precisa rörelser, fascineras av hur blixtar rör sig både uppåt och nedåt, hur små organismer rör sig i våra kroppar och få uppleva hur det är att ha röntgensyn.

Filmen visar på visualiseringsteknikernas många möjligheter att förstå verklighetens komplexitet. Den immersiva 3D-upplevelsen ger det visuella innehållet en extra dimension, säger Sofia Seifart, VD på Visualiseringscenter C.

Höstlovet som startar den 24/10 bjuder dessutom på en massa spännande makeraktiviteter. Varje dag går under ett speciellt tema där barn och vuxna får möjlighet att prova på allt från spelprogrammering, att skapa elektroniska smycken, skriva ut saker med en 3D-skrivare, bygga egna 3D-glasögon, löda ihop ett elektroniskt smycke till att bygga robotar med hjälp av sugrör (så kallade Quirkbots).

Vi vill att barn och deras föräldrar ska få släppa loss sin kreativitet och samtidigt få upp ögonen för ny teknik, säger Sofia.

Pressvisning för Osynliga mysterier 3D
Torsdag den 22 september kl. 13.00
Anmälan sker till jonathan.klittmark@visualiseringscenter.se.
Fotografering och filmning är tillåtet.

Sofia Seifarth, VD för Visualiseringscenter C inledningstalar.

Fakta om filmen
Osynliga mysterier 3D är en originalproduktion av National Geographic Entertainment och Days End Pictures. Filmens originalnamn är Mysteries of the Unseen World. Den 40 minuter långa filmupplevelsen är producerad av Jini Dürr och Lisa Truitt samt regisserad av Louie Schwartzberg. Osynliga mysterier använder innovativa höghastighetskameror,  intervallfotografering, elektronmikroskop och nanoteknik för att ta med publiken in i en värld som inte går att se med blotta ögat. Svensk berättarröst: Kim Sulocki.
Länk: www.visualiseringscenter.se/osynligamysterier3d

Höstlovsprogram
Se www.visualiseringscenter.se/hostlov

Visualiseringscenter C är ett upplevelse- och kunskapscenter – ett publikt Science center med utställningar, en 360° domteater, VR-arena, konferenslokaler, biografsalonger, medialabb, forskningslokaler, restaurang och butik. Visualiseringscenter C har som mål att inspirera allmänheten, med fokus på barn och ungdomar, till intresse för naturvetenskap och ny medieteknik. Detta gör man genom att exponera och sprida kunskap om samtida visualiseringsforskning, med utgångspunkt i den forskning av världsklass som bedrivs vid Linköpings universitet, Campus Norrköping. Science centret, som ligger mitt i det unika industrilandskapet i centrala Norrköping, bedrivs av det kommunala bolaget Norrköping Visualisering AB. Bolaget ingår i konsortiebildningen Visualiseringscenter C, som är ett resultat av ett nära samarbete mellan Norrköpings kommun, Linköpings universitet, Norrköping Science Park och Interactive Institute Swedish ICT. Mer om centret på http://www.visualiseringscenter.se