Föreställningar med Christer Fuglesang 7/7 på Visualiseringscenter C

Det råder rymdfeber på Visualiseringscenter C. Sveriges första och enda astronaut Christer Fuglesang kommer till centret den 7:e juli och bjuder in till två unika föreställningar i domen.

Intresset för rymden är stort och inte minst för Sveriges enda astronaut. Hör Christer Fuglesang berätta om hur barndomsdrömmen mynnade ut i två resor till rymden. Dessutom får publiken själva följa med till rymden. Christer är med i två olika föreställningar den 7:e juli vilka riktar sig till både små och stora rymdfantaster.

PROGRAM

13.00 Rymdfeber – med Christer Fuglesang

Sveriges enda astronaut Christer Fuglesang besöker Visualiseringscenter C och ger en inspirerande och exklusiv presentation i domen. Föreställningen riktar sig till rymdintresserade familjer med barn från 6 år och uppåt. Christer kommer att visa sina egna bilder och filmer och berätta om hur man blir astronaut, om livet i rymden och hur människor ska komma till Mars.

14.00 Destination Månen, Mars och Pluto – med Christer Fuglesang och Anders Ynnerman

I samarbete med NASA och American Museum of Natural History i New York har Visualiseringscenter utvecklat nästa generation av datorprogram för visualisering av rymden med nya unika data och den senaste datorgrafiken. I denna unika visning kommer Christer Fuglesang tillsammans med Anders Ynnerman, som är teknisk chef för OpenSpace, att guida oss ut i rymden i Extreme Fulldome 3D.

Under resans gång kommer vi bland annat besöka Apollo-landningsplatserna på Månen och genomföra en virtuell Marslandning samt åka med Rymdsonden New Horizons förbi Pluto! Programmet styrs interaktivt av Emil Axelsson som är en av chefsutvecklarna av OpenSpace.

15.30 Boksignering

KONTAKTPERSON
Anders Ynnerman, Konsortiedirektör, Visualiseringscenter C
anders.ynnerman@liu.se