Från vision till verklighet - jubileumsfirande på Visualiseringscenter C, 7-12 juni

Den 27 maj 2010 öppnade Visualiseringscenter C upp portarna med en visionär idé om att skapa ett hypermodernt centrum för visualisering, där forskning, utbildning, konstnärligt skapande och underhållning kunde mötas. Efter två års väntan i pandemin, är det nu äntligen dags att fira centrets 10-årsjubileum!

Att visa det man egentligen inte kan se och göra komplex information begriplig genom bilder. Det är vad visualisering handlar om och det är uppdraget för Visualiseringscenter C i Norrköping. Här pågår världsledande forskning och besökarna kan resa långt ut i universum och in i atomernas minsta beståndsdelar.

Visualiseringscenter C är ett konsortium som består av Norrköping Visualisering AB, Cnema, C-Research Linköpings Universitet, Norrköping Science Park och RISE C-Studio. Centret är idag en världsunik mötesplats kring visualisering för forskning, näringsliv, allmänhet och skola. Utgångspunkten ligger i den visualiseringsforskning av världsklass som bedrivs vid Linköpings universitet, Campus Norrköping.

Verksamheterna och innehållet i Visualiseringscenter C skapar unika mervärden lokalt, regionalt och nationellt. Centret är ett nav i besöksverksamhet, allmänbildning, utbildning, forskning och näringslivsverksamhet med långsiktiga och påtagliga vinster för Norrköping, Östergötland och Sverige, berättar Anders Ynnerman, konsortiedirektör Visualiseringscenter C och professor i vetenskaplig visualisering, Linköpings universitet

Under jubileumsveckan 7-12 juni bjuder centret in till ett gediget program för studenter, företag och allmänheten, representerade av alla delar inom konsortiet.

Genom vår unikhet har centret gjort Norrköping till en nationellt och internationellt uppmärksammad spjutspets inom visualisering och angränsande verksamheter. Det sätter inte enbart Norrköping utan även Sverige på den internationella kartan, berättar Anders Ynnerman.

Exempel på höjdpunkter under veckan:

7/6 9-11: Studentfrukost med guidning i den nya labbmiljön Wadströms Exploranation Laboratory.
7/6 11.30-13: Lunchklubben special om AI, simuleringsteknik och självkörande bilar -  med föreläsare Jonas Unger, docent vid institutionen för naturvetenskap och teknik (ITN) vid Linköpings universitet.
7/6 14-16: Föreställning – En tidsresa i tre etapper med fokus på visualisering av teknisk utveckling i modern tid. Evenemanget, resan och visualiseringen hyllar människans oövervinnliga föreställningsförmåga.
8/6 9-12: Livepodd i domen med Norrköping Lounge gästad av professor Anders Ynnerman.
9/6 12-17: Visual Sweden Day – 6-årsjubileum med fokus på tidigare och nu aktuella projekt. Konferencier är
Anders ”Ankan” Johansson som bl.a. kommer ställa nyfikna frågor kring hur det funkar, ”det där med visualisering och bildanalys”.

Veckan övergår i jubileumshelg, med extra fokus på allmänheten och erbjuder rabatterade priser på domföreställningar, guidning i utställningarna, filmpremiärer på Cnema, tårtkalas, VR-aktiviteter, workshops, teknikturer och mycket annat.

Läs mer om höjdpunkter och hela programmet på https://visualiseringscenter.se/jubileum
Programmet är öppet för allmänheten och anmälan till aktiviteter finns i programlänk ovan.
Media hälsas välkomna att medverka och möjligheter till intervjuer finns under veckan.

För mera information och möjlighet till intervjuer på plats, kontakta:
Kim Brax, projektledare C-jubileum, kim.brax@visualiseringscenter.se, 011-15 63 13
Jonathan Klittmark, marknadsansvarig Visualiseringscenter C, jonathan.klittmark@visualiseringscenter.se, 011-15 63 04

Visualiseringscenter C är ett upplevelse- och kunskapscenter och en mötesplats för både allmänheten som näringsliv och forskning. Centret har som mål att exponera och sprida kunskap om samtida visualiseringsforskning, med utgångspunkt i den forskning av världsklass som bedrivs vid Linköpings universitet.