Fullspäckat sommarprogram på Visualiseringscenter C

På Visualiseringscenter C hittar du världens bästa dom där du blir helt omsluten av ljud och bild i 360° vilket är en magisk upplevelse!

RYMDFOKUS
I år är det 50 år sedan en människa gick på månen för första gången – en enorm bedrift för rymdforskningen. Detta uppmärksammas i den nya utställningen Till månen, Mars och oändligheten på Visualiseringscenter. Välkommen till en utställning om rymdfartens historia, nutid och framtid.

Den 20/7 bjuder vi in till en specialvisning i domen där man får återuppleva den magiska första månlandningen. Visningen genomförs med Professor Anders Ynnerman som guide och styrs via dataprogrammet OpenSpace som vi utvecklar i samarbete med NASA och American Museum of Natural History i New York. Läs mer på http://www.visualiseringscenter.se/manen50ar

WORKSHOPS
Varje dag under sommaren erbjuds gratis workshops i utställningarna. Drop-in gäller i mån av plats. Tiderna är 10.30-12.00 samt 14.30-16.00.

Pixla
Skapa bilder på pixelvis. Med pärlor och pärlplattor härmar vi datorns sätt att visa bilder på våra skärmar. Hur ser din pixelkonst ut? Pixla välkända figurer tillsammans eller experimentera på egen hand. Rekommenderad ålder från 4 år.

Rita med Beebots
Dessa små robotar går att göra en massa rolig programmering med. Hos oss kan du få testa att rita med en av våra beebots genom enkla knapptryckningar och skapa de mest fantastiska mönster. Rekommenderad ålder från 4 år.

Koda i pärlor
Prova på att prata datorns språk genom att göra ett pärlhalsband av binär kod. Ett roligt sätt att lära sig att förstå grunderna i datorspråk. Rekommenderad ålder från 4 år.

Micro:Bit
Lös roliga utmaningar med hjälp av programmering! Namnskylt, stegräknare eller blinkade spöke. En workshop där du får testa att med blockprogrammering programmera en mikro:dator tillsammans med våra värdar. Workshopen kräver inga förkunskaper. Rekommenderad ålder från 11 år.

Littlebits
littleBits är elektroniska moduler – enkla utbytbara klossar där varje bit har en specifik funktion. Bitsen monteras ihop med magnetiska kopplingar, för att skapa olika uppfinningar. Lös våra kluriga uppdrag eller kom på egna uppfinningar! Rekommenderad ålder från 8 år.

Mbot
Många av våra moderna robotar måste kunna reagera på sin omgivning. Här får du chansen att programmera vår spännande robot mBot - få den att åka runt, blinka med ljus och undvika hinder. Men enkel blockprogrammering programmerar du mBot tillsammans med våra värdar.  Workshopen kräver inga förkunskaper. Rekommenderad ålder från 11 år.

UPPLEV VIRTUAL REALITY
Varje dag finns tider att boka för att uppleva Virtual Reality i vår populära VR-Arena. Med hjälp av ett headset (med VR-glasögon och hörlurar) samt handkontroller kliver du in i en 3D-värld som du inte trodde fanns. Kämpa för att få högsta poäng i en virtuell 8-kamp, spring från zombies (15 år) eller måla i 3D.

Detta är några av sommarens aktiviteter på Visualiseringscenter i sommar. Hela programmet finns på http://www.visualiseringscenter.se/sommar.

Visualiseringscenter C har som mål att inspirera allmänheten, med fokus på barn och ungdomar, till intresse för naturvetenskap och ny medieteknik. Detta gör man genom att exponera och sprida kunskap om samtida visualiseringsforskning, med utgångspunkt i den forskning av världsklass som bedrivs vid Linköpings universitet, Campus Norrköping. Science centret, som ligger mitt i det unika industrilandskapet i centrala Norrköping, bedrivs av det kommunala bolaget Norrköping Visualisering AB. Bolaget ingår i konsortiebildningen Visualiseringscenter C, som är ett resultat av ett nära samarbete mellan Norrköpings kommun, Linköpings universitet, Norrköping Science Park och RISE Interactive C-studio. Mer om centret på www.visualiseringscenter.se