Norrköpingsbo representerar Sverige vid Venedig filmfestival

Nu är uttagningen klar till ”28 Times Cinema” på Venedig filmfestival 27 augusti – 7 september. Norrköpingsbon Anna Nygren, manusförfattare och filmälskare, som nominerades av biografen Cnema har blivit utvald av biografnätverket Europa Cinemas att representera Sverige under festivalen.

Under festivalen kommer Anna tillsammans med 27 andra unga biobesökare från EU:s medlemsländer bland annat att delta i valet av Europaparlamentets LUX-pris för Europas bästa film.

Europa Cinemas är ett biografnätverk som finns representerat i 68 länder och har över 3000 medlemsbiografer. Målsättningen med nätverket är att öka mängden europeisk film på biograferna – med fokus på film som inte kommer från det egna landet – och därigenom stödja och utveckla samarbetet mellan länderna. Cnema är en medlemsbiograf i nätverket.

Europa Cinemas: http://www.europa-cinemas.org/en
28 Times Cinema: http://webreporters.cineuropa.org/

För intervju:
Anna Nygren
Mobil: 0768918784

För andra pressrelaterade frågor vänligen kontakta:

Rosanna Nordrup, marknadsansvarig, Cnema
Mobil:  076-798 59 72
Email: rosanna.nordrup@cnema.se

Cnema är Norrköpings kommunala biograf och mediepedagogiska verksamhet samt en del av Visualiseringscenter C. Cnema hör till Kultur- och fritidskontoret i Norrköping, vars uppdrag är att verkar för ett rikare liv för människor i alla åldrar. Cnema erbjuder aktiviteter inom film- och medier som sprider energi och väcker människors lust att skapa, glädjas och leva aktivt i Norrköping. Med tre salonger och integrerat film- och medielabb är Cnema en Sverigeunik verksamhet.