Ny Östgötsk filmbranschdag startar under Norrköping Filmfestival Flimmer

Östgötska filmbranschdagen är en ny mötesplats där regional och nationell filmbransch samlas för att sätta framtidens filmproduktion och finansiering högst upp på agendan. Branschdagen kommer att ge viktigt utrymme till regionens filmare att visa upp sina pågående produktioner och möjligheten att nätverka och diskutera östgötska filmens framtid med kollegor inom branschen.

- På Östgötska filmbranschdagen vill vi lyfta allt spännande som görs inom filmen i regionen. Det blir även ett ypperligt tillfälle för branschen att mötas och tillsammans diskutera framtidsmöjligheterna för östgötsk film säger Sebastian Sas, Film i Öst.

Sedan nyheten från Norrköpings kommun kom i början av juni, om satsningen på en regional filmfond, har det smitts planer för att samla regionalt näringsliv och branschen kring en ny mötesplats. I samband med Norrköping Filmfestival i oktober bjuder Film i Öst in till en heldag med fokus på den för branschen heta finansieringsfrågan. Dagen kommer även att lyfta satsningar på branschens utveckling i regionen och låta den breda kompetens kring film som finns här få fokus.

En angelägen programpunkt för den ständigt växande gruppen filmskapare i länet är beskedet om satsningen på den nya filmfonden. Ett panelsamtal och en nulägesrapport utlovas med inbjudna gäster såsom Ralf Ivarsson, Film i Skåne och Karin Schmidt, chef för digitala plattformar på Sveriges television. Flera andra talare från branschen med kopplingar till dagens program tillkommer.

Konferensen leds av moderatorn Julia Skott, programledare för Aftonbladets viral-tv, och regelbunden expert i SVT:s Gomorron kring digital teknik och utveckling.

Östgötska filmbranschdagen äger rum den 10 oktober på Cnema i Norrköping under Norrköpings filmfestival Flimmer.

För pressrelaterade frågor:

Hanna Hannerz, projektledare Östgötska filmbranschdagen

Epost: hanna.hannerz@filmiost.se

Branschdagen arrangeras av Film i Öst i samarbete med Norrköping Science Park, Näringslivskontoret Norrköpings kommun, Cnema, WIFT Östra, Östergötlands förenade filmare, Norrköping Filmfestival Flimmer, Teknomedia, Visualiseringscenter C och marknadsbolaget East Sweden. Heldagen är förlagd till Cnema och Visualiseringscenter C och pågår mellan 10.00 – 20.00 fredagen den 10 oktober.