Nyheter inför i-Days 7 nov om Affärsmöjligheter med Öppna data!

Ny på talarlistan!
Mathias Ekman är teknikchef på Softronic och ansvarar även för strategiska frågor runt e-förvaltning och hur företag och organisationer kan dra fördelar av det pågående teknikskiftet runt molnbaserad teknologi. I sin vardag arbetar Mathias med frågeställningar runt hur öppna data kan vara en plattform för innovation och invånarnytta samt hur vi med hjälp av dagens samarbetstekniker kan medverka till en effektivare och mer engagerande e-förvaltning. www.softronic.info
Andra färdiga programpunkter:

Regeringsuppdraget öppnadata.se
Mattias Esbjörnsson - handläggare VINNOVA
Mattias arbetar inom området IT-användning och tjänster. Han har bred erfarenhet från ett antal olika program och syftar till att stötta forskning och innovation, bl a på Forska och väx, VINN NU, Testmarknader, Var dags IT, Visualisering, Design och innovation etc. Han är disputerad inom Tillämpad IT vid Göteborgs Universitet. Mer information

Interaktiv visualisering ökar intresset för Open Data
Professor Mikael Jern, NComVA
Öppna data kan inte bara visas som rådata utan behöver kompletteras med information om bakgrund, innehåll, förståelse och kunskap för att kunna engagera. Den här presentationen visar hur interaktiv visualisering med integrerad Storytelling, kan användas för att öka intresset för Öppna data. Mer information

Ocean Search
Magnus Jonsson, projektledare Interactive Institute
Ocean Search är ett koncept för att bedriva kostnadseffektiv miljöforskning från oceangående fritidssegelbåtar. Målet är att bidra till en lösning på de resursproblem som finns i dag inom området miljöforskning. Många av de aktuella havsytorna korsas dagligen av tusentals fritidsfartyg. Dessa fartyg utrustas med sensorer och hjälper därmed till att samla in vattenklimatdata. Mer information

Moderator för i-Days 7 november är Soledad Piñero Misa, entreprenör och professionell processledare och moderator. Soledad har väldigt goda referenser från att ha lett såväl betydelsefulla näringslivskonferenser, symposier åt universitet, en partiledardebatt, samt samtal och utfrågningar i uppdrag av Jan Eliasson, FNs vice generalsekreterare.

Vi återkommer löpande med programuppdateringar. Dessa hittar du även på www.idays.se

Glöm inte bort att registrera din medverkan! Anmäl dig nu via länken.

Plats: Visualiseringscenter C, Kungsgatan 54 i Norrköping
Tid: Kl 11.30 - 17.00
i-Days är kostnadsfritt för inbjudna, sista anmälningsdag 29 okt.

Begränsat antal platser.
För bokning som ej avanmälts till 1 nov tar vi ut en avgift på 250 kr.

Genom att kombinera olika typer av data från myndigheter, kommuner och offentliga förvaltningar kan innovativa affärsmöjligheter och nya affärsmodeller skapas. Allt med enkla medel och utan speciella programmeringskunskaper. På i-Days 7 november diskuterar vi hur Öppna Data kan utvecklas och skapa fler affärsmöjligheter.

Mer information om i-Days och det aktuella programmet hittar du på idays.se.

Den 7 nov är i-Days ett arrangemang inom ramen för V.45. www.vecka45.se. i-Days är mötesplatsen för dig som är intresserad av nya möjligheter inom Interaktiva och Visuella Medier och hålls på Visualiseringscenter C i Norrköping. Ett arrangemang av Norrköping Science Park, Marknadsbolaget East Sweden och Visualiseringscenter C.