Premiär för ny domföreställning i nationell satsning på Norrköpings Visualiseringscenter C

Pressvisning 2 oktober kl. 09.30

Making Magic 3D är den första av fem domföreställningar som produceras av Norrköpings Visualiseringscenter C inom Wisdome, en nationell satsning med stöd från Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse.

I de visuella effekternas magiska värld kan vad som helst hända. Making Magic är berättelsen om hur visuella effekter skapas till film och datorspel – och hur de påverkas av naturlagarna som styr den verkliga världen. Följ med Peter Stormare på en hisnande resa och upptäck hur effekter skapas – från ekvationer till explosioner.

Making Magic är en 8K fulldome-show i 3D baserad på forskningen bakom digitala visuella effekter. Domföreställningen är producerad inom WISDOME-projektet av Norrköpings Visualiseringscenter C. Med stöd från Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse.

Under början av 2019 genomfördes en omfattande uppgradering i domen på Visualiseringscenter. Efter uppgraderingen klassas domen som världens mest tekniskt avancerade dom med nya 6P-laserprojektorer, nya 3D-glasögon och en magisk upplösning på 8K. I domen finns en kupolformad skärm där det genomförs visningar och föreställningar i 3D. Uppgraderingen finansierades av Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse.

Inom Wisdome samverkar Sveriges fem ledande science center och flera universitet med utgångspunkt i den världsledande forskningen inom visualisering som bedrivs vid Visualiseringscenter och Linköpings universitet.

Pressvisning och kontakt

Fredagen den 2 oktober kl. 09.30
Anmälan sker till jonathan.klittmark
@visualiseringscenter.se