Premiär för ny domföreställning på Visualiseringscenter C under höstlovet

Pressvisning 24 februari kl. 10.00

Den 26 oktober inleds höstlovet med premiär för domföreställningen Stjärnfallens hemligheter 3D på Norrköpings Visualiseringscenter.

Under vecka 44 är det höstlov för Norrköpings kommuns skolor och Visualiseringscenter erbjuder ett fullspäckat program hela veckan med domföreställningar, workshops och Virtual Reality-aktiviteter. Den 26 oktober inleds höstlovet med premiär för domföreställningen Stjärnfallens hemligheter 3D som är producerad av Planetarium de Saint-Etienne.

Handling:
Isbjörnen Vladimir och pingvinen James är två kompisar med stort intresse för rymden. En dag bestämmer de sig för att ta en tur med sitt rymdskepp för att studera norrsken. Efter en krock med en meteorit kraschlandar de vid foten av en gammal colombiansk pyramid. Där träffar de Lucia, en kolibri som berättar om mysteriet bakom ”ljusstenarna från ovan", även kallade för meteoriter. För att lösa gåtan om var dessa ljusstenar kommer ifrån reser isbjörnen och pingvinen vidare till månen och längre ut i rymden. Vem är det egentligen som kastar sten från rymden och får våra vänner med sig ett svar tillbaka till jorden?

Under början av 2019 har det genomförts en omfattande uppgradering i domen på Visualiseringscenter C i Norrköping. Efter uppgraderingen klassas domen som världens mest tekniskt avancerade dom med nya 6P-laserprojektorer, nya 3D-glasögon och en magisk upplösning på 8K. I domen finns en kupolformad skärm där det genomförs visningar och föreställningar i 3D.

Pressvisning och kontakt
Torsdagen den 24 oktober kl. 10.00
Anmälan sker till jonathan.klittmark
@visualiseringscenter.se