Rymdkunskap för lärare på Visualiseringscenter C

Den 16 oktober besöks Visualiseringscenter C av rymdintresserade lärare. Rymdstyrelsen finansierar projektet Rymdkunskap i skolan och Norrköping är en av totalt åtta orter som besöks för att vässa kunskaperna hos pedagoger.

Detta fortbildningstillfälle handlar både om utforskandet och om att undervisa om rymden. Det finns många skäl för en pedagog att vässa sina kunskaper. Olika aspekter av ämnesområdet ”rymden” behandlas i flera skolämnen och intresset är stort oavsett ålder, kön och bakgrund. Både nu och framöver sker många spännande saker, t.ex. forskningen på den Internationella Rymdstationen, som kontinuerligt är bemannad.

-          Vårt uppdrag är att främja lärande inom naturvetenskapliga ämnen och ny teknik så det känns helt naturligt att detta fortbildningstillfälle är förlagt här på Visualiseringscenter C, säger Therése Eklöf, VD på Norrköping Visualisering AB. Inte minst med tanke vårt samarbete med Christer Fuglesang. Vår utställning Rymdresan och domfilmen Rymdresan 3D blir bra exempel för lärarna som deltar.

Närmare rymden än upplevelsen i domteatern går nästan inte att komma. I Rymdresan 3D kan man till och med kliva ombord på den Internationella Rymdstationen och i Kosmos 3D görs en resa i det oändliga universum.

Rymdkunskap i skolan är namnet på en fortbildningssatsning som finansieras av Rymdstyrelsen. Syftet med Rymdkunskap i skolan är att främja intresset och stärka kunskapen om rymden hos de yngre elevernas pedagoger. Under oktober månad genomförs träffar med pedagoger på åtta orter från Malmö till Luleå.

Läs mer på www.rymdkunskap.se

Magdalena Allgren
Marknadsansvarig Visualiseringscenter C
magdalena.allgren@visualiseringscenter.se