Universitetstudenter är attraktiva för företagen i regionen

Onsdag den 28 mars går årets upplaga av C Awards av stapeln på Visualiseringscenter C. Tävlingen där innovativa studentprojekt visas upp för forskning och näringsliv. Totalt delas 50 000 kr ut till vinnande studenter. Möjligheten att utveckla en av idéerna till att bli ett Norrköpingsföretag finns också för ett av bidragen.

För näringslivet innebär tävlingen flera fördelar. Företag kan rekrytera kompetenta studenter till sina verksamheter eller finna idéer och nya produkter som kan hjälpas vidare till att bli nya företag i Norrköping.

Johan Lindén, vd på Gaia System AB som är en av årets sponsorer säger:
- C Awards är ett utomordentligt tillfälle för oss inom näringslivet att få belöna de allra vassaste i en samling av väldigt begåvade människor. Det är dessa personer som kommer forma Norrköping de närmaste åren!

Ulrika Bäckström, marknadsansvarig på Norrköping Science Park säger:
- Studenterna här i stan är otroligt kompetenta och har många spännande idéer. Genom C Awards får de möjlighet att visa upp sig och sina projekt samtidigt som intresserade företag får en chans att se nya stjärnor födas. Vi vill gärna öka möjligheterna för studenterna i regionen att hitta spännande jobb i Norrköping och stanna kvar efter studierna, då är C Awards ett initiativ som är helt rätt, fortsätter Ulrika.

Det bjuds på branschmingel, en färgstark presentation av årets awardvinnare och en unik konsert med Tobias Bernstrup som bjuder på Cyborg Italo-disco som avslutning på kvällen.

Kategorier
C Awards är öppen för nyskapande idéer inom kategorierna bästa datorgrafik/bildbehandling, bästa visualisering, bästa animering/specialeffekter, bästa film och bästa interaktionsdesign. På onsdag koras även vinnare av tre olika utmärkelser Next Idea! för det mest kompletta och kreativa bidraget, Publikens val och Bästa affärsidé. Med det senare stimuleras nyföretagande och den entreprenörskraft som finns hos studenter. Det bidrag med störst möjlighet för hållbart företagande premieras.

Om C Awards
C Awards anordnas av Visualiseringscenter C som är ett resultat av ett nära samarbete mellan Norrköpings kommun, Linköpings universitet, Norrköping Science Park och Interactive Institute. C Awards är en vidare utveckling av tävlingen som fram till för två år sedan hette MT-awards. Årets externa sponsorer består av Gaia System AB, Skill Scandinavia AB, Innovationskontorett, Näringslivskontoret Norrköpings kommun och Marknadsbolaget East Sweden AB.

Magdalena Allgren, Marknadsansvarig
011-15 63 20, magdalena.allgren@visualiseringscenter.se

Visualiseringscenter C är ett upplevelse- och kunskapscenter och en publik mötesplats med utställningar, en domteater, VR-arena, konferenslokaler, biografsalonger, medialabb, forskningslokaler, restaurang och butik. Visualiseringscenter C har som mål att exponera och sprida kunskap om samtida visualiseringsforskning, med utgångspunkt i den forskning av världsklass som bedrivs vid Linköpings universitet, Campus Norrköping. Centret, som ligger mitt i det unika industrilandskapet i centrala Norrköping, är ett resultat av ett nära samarbete mellan Norrköpings kommun, Linköpings universitet, Norrköping Science Park och Interactive Institute. Mer om centret på http://www.visualiseringscenter.se