Upptäck C under Kulturnatten

Likt tidigare år rustar Visualiseringscenter C för nya publikframgångar under Kulturnatten. Även i år presenteras ett digert utbud av aktiviteter med en bredd som kan locka ALLA - barn, unga, vuxna och seniorer. Temat är naturligtvis visualisering, i sällskap av musik, god mat och dryck.

På Kulturnattens kväll har en konsertserie i dommiljö premiär på centret. Detta är ett samarbete mellan Ensemble MA och Visualiseringscenter C som under säsongen 2014-15 genomförs med stöd från Statens Musikverk. Ambitionen är att nå nya publikgrupper genom att söka gemensamma nämnare mellan vetenskaplig forskning och ny musik med fokus på publik gestaltning.

Lördagens domkonsert, som framförs av Ensemble MA bygger på en remix av de två stora modernistiska tonsättarna John Cage och Karlheinz Stockhausen med fokus på verken Atlas Eclipticalis och Tierkreis, som är inspirerade av stjärnhimlen. Den musikaliska upplevelsen ackompanjeras av en visuell rymdresa i 3D.

-          Vi hoppas att många tar det unika tillfället i akt att njuta av dessa storverk i vår unika dommiljö. Och att Norrköpingsborna passar på att ta del av spännande programpunkter och samtidigt njuter av god mat och dryck säger Therése Eklöf, VD vid centrets Science Center verksamhet.

Programmet inleds med barnaktiviteter, övergår till föreläsningar och demonstrationer och avslutar med loungehäng och domkonserter. Fritt inträde i utställningarna gäller hela dagen.

Programpunkter i urval
Thomas Rydell från Interactive Institute berättar om Mumiens insida – ett av de projekt som verkligen satt Visualiseringscenter på den internationella kartan. Här får publiken veta allt om hur 3D-digitalisering, interaktiv visualisering och 3D-printing kan avvändas av museum för att göra sina samlingar tillgängliga för besökaren på ett nytt sätt. Thomas kommer visa många spännande exempel från några av världens främsta museum, allt från fossiler, meteoriter till flera tusen år gamla mumier.

- Ett tips är att förhandsboka sina biljetter på webben eller telefon för att säkerställa att man får bra platser, fortsätter Therése Eklöf. Mycket av det vi gör på Kulturnatten är speciellt framtagna punkter som inte kan upplevas varje dag och det kommer förhoppningsvis locka en bred Norrköpingspublik till centret.

Kl 15 öppnar vi upp dörrarna för alla små stämband att ta ton i vår mäktiga domteater tillsammans med den busige Clownen Lattjo och Piano Rolle, som även tutar i sin trombon. Vi sjunger om spindlar, gurkor, fjärilar, apor och en massa knasigheter!

Hela programmet för Kulturnatten på Visualiseringscenter C hittar ni på:

För mer information:

Andreas Anglesjö

Programansvarig Visualiseringscenter C

andreas.anglesjo@visualiseringscenter.se

therese.eklof@visualiseringscenter.se Tel 011-15 63 10

Visualiseringscenter C är ett upplevelse- och kunskapscenter – ett publikt Science center med utställningar, en 360° domteater, VR-arena, konferenslokaler, biografsalonger, medialabb, forskningslokaler, restaurang och butik. Visualiseringscenter C har som mål att inspirera allmänheten, med fokus på barn och ungdomar, till intresse för naturvetenskap och ny medieteknik. Detta gör man genom att exponera och sprida kunskap om samtida visualiseringsforskning, med utgångspunkt i den forskning av världsklass som bedrivs vid Linköpings universitet, Campus Norrköping. Science centret, som ligger mitt i det unika industrilandskapet i centrala Norrköping, bedrivs av det kommunala bolaget Norrköping Visualisering AB. Bolaget ingår i konsortiebildningen Visualiseringscenter C, som är ett resultat av ett nära samarbete mellan Norrköpings kommun, Linköpings universitet, Norrköping Science Park och Interactive Institute Swedish ICT. Mer om centret på http://www.visualiseringscenter.se