Välkommen till CoderDojo Norrköping på Visualiseringscenter C

CoderDojo har öppnat i Norrköping – den nionde dojon i Sverige och den första som startats av studenter. Här får barn mellan 7 och 17 lära sig grunderna i programmering på ett lekfullt och kreativt sätt. CoderDojo drivs av ideellt arbete och sponsorer från näringslivet.

CoderDojo är ett globalt nätverk av volontär-klubbar som syftar till att lära barn att koda. Nätverket har växt från Irland och finns nu i 41 länder  världen över.

CoderDojo syftar till att barn mellan 7 och 17 ska lära sig programmera utifrån barnens egna önskemål och idéer. I nätverket finns enkla programmeringsspråk för barn, mer komplicerade språk för ungdomar och stöd för mentorerna. Det gäller både programmering av hemsidor, enklare appar till smartphones och spel.

Mentorer ställer upp gratis, företag sponsrar med lokaler och fika. Information om nätverket sprids från person till person. Smygpremiären i Norrköping hölls i början på mars och fylldes snabbt med femton barn. Till nästa tillfälle den 29:e mars har man valt att utöka antalet platser till tjugofem.

”Det är verkligen jättekul att vi har killar och tjejer i hela spannet från 7 till 17 år nu på lördag. Från lågstadiet upp till gymnasiet! CoderDojo väcker stort intresse från både barn, vuxna och studenter, vilket är väldigt roligt.”
Marcus Nygren, student på Medieteknikprogrammet och initiativtagare till CoderDojo Norrköping

”Det är spännande att se vad som händer när barn och unga får hjälp att ta steget från att konsumera digitala applikationer till att själva producera dem. Att själv få skapa är en viktig komponent i ett långsiktigt lärande. Att deltagarna dessutom får en tidig kontakt med studenter gör att avståndet mellan dem och universitetet minskas. Något som är viktigt för oss på Visualiseringscenter C.”
Andreas Larsson, ansvarig pedagog Visualiseringscenter C

”Programmering är ett kreativt sätt att jobba med problemlösning och logik. Vårt samhälle bygger idag till stora delar av teknik och maskiner som i högre grad kopplas samman och kommunicerar med varandra. Det är bra om våra barn redan från tidig ålder får kunskap och förståelse om detta. Skill ser mycket positivt på detta initiativ och vill gärna vara med och stödja det.”
Lena Miranda, marknadschef Skill Scandinavia AB

Dojon på Visualiseringscenter C är öppen lördagen den 29:e mars mellan klockan 11 och 13. Föranmälan krävs då tillfällena brukar bli fullsatta. Medverkan inklusive fika är gratis tack vare sponsring från Visualiseringscenter C och Skill Scandinavia AB.

Anmälan för deltagare: www.coderdojonkpg.se

Reportrar är välkomna att anmäla sitt intresse för att intervjua initiativtagarna och de barn som är intresserade. Anmälan till marcus@marcusnygren.se

Karl Eldebo
Norrköping Visualisering AB - Marknad och sponsorer
Epost: karl.eldebo@visualiseringscenter.se

Visualiseringscenter C är ett upplevelse- och kunskapscenter - en publik mötesplats med Science center-verksamhet i form av utställningar, en domteater, VR-arena, konferenslokaler, biografsalonger, medialabb, forskningslokaler, restaurang och butik.

Visualiseringscenter C har som mål att exponera och sprida kunskap om samtida visualiseringsforskning, med utgångspunkt i den forskning av världsklass som bedrivs vid Linköpings universitet, Campus Norrköping. Centret, som ligger mitt i det unika industrilandskapet i centrala Norrköping, är ett resultat av ett nära samarbete mellan Norrköpings kommun, Linköpings universitet, Norrköping Science Park och Interactive Institute.

Mer om centret på http://www.visualiseringscenter.se