Visualiseringscenter C har passerat drömgränsen

Visualiseringscenter C har passerat 100 000 besökare 2011. Det är 60 % fler än vad som uppskattades när centret invigdes våren 2010.

-          Då uppskattade vi besökarantalet till 65 000 för 2011 säger Katarina Sperling, tf. VD på Norrköping Visualisering AB. Vi märkte ganska snart att vi skulle nå gränsen och reviderade upp målet till 90 000 besökare, för ett par veckor sedan passerade vi en drömgräns på 100 000. Det är jätteroligt att så många besökare hittat till oss och tagit del av vårt utbud säger Katarina.

Anpassningar
Nu lider centrets första helår mot sitt slut och flera mönster kan skönjas och lärdomar dras. Målet för centrets besökarantal för 2012 revideras återigen uppåt, till 150 000 st. Öppettiderna anpassas till när besökarna har besökt centret, tiderna är också tydligare att kommunicera. Från den 9 januari har centret öppet alla dagar 11-16 utom torsdagar, den mest populära dagen, då det är öppet till klockan 20.00.

-          Många av våra besökare kommer i grupper; företag, skolor och föreningar fortsätter Katarina. Dessa grupper tar vi givetvis emot även utanför de publika öppettiderna. Vi håller extra öppet under de tider folk är lediga såsom skollov och turistsäsongen, då är vi mycket välbesökta av den breda allmänheten fortsätter Katarina. På det här sättet kan vi bättre ta emot besökarna när de är benägna att komma.

Prismässigt har det också skett en utvärdering och jämförelser har gjorts med biografer och andra Science centers runt om i landet. Från den 21 januari kostar en entrébiljett 125 kr (vuxen) jämfört med nuvarande 95. I priset ingår en föreställning i domen och entré till utställningarna. Priset för skolor hålls oförändrade.

Nytt 2012
Centret ser fram emot ett innehållsrikt 2012 med nya utställningar, domföreställningar och omfattande programverksamhet. Redan den 21 januari öppnar utställningen VATTEN – en värld av liv på temat klimat och hållbar utveckling.

*Besökssiffror, anpassningar och innehåll i denna release innefattar inte Cnemas verksamhet, som är en del av Visualiseringscenter C och öppnade den 9/9 2011.

För mer information, pressmaterial och bilder; kontakta:
Magdalena Allgren – Marknadsansvarig
magdalena.allgren@visualiseringscenter.se

Visualiseringscenter C  är ett upplevelse- och kunskapscenter  och en publik mötesplats
med utställningar, en domteater, VR-arena, konferenslokaler, biografsalonger, medialabb, forskninglokaler, restaurang och butik. Visualiseringscenter C har som mål att exponera och sprida kunskap om samtida visualiseringsforskning, med utgångspunkt i den forskning av världsklass som bedrivs vid Linköpings universitet, Campus Norrköping. Centret, som ligger mitt i det unika Industrilandskapet i centrala Norrköping, är ett resultat av ett nära samarbete mellan Norrköpings kommun, Linköpings universitet, Norrköping Science Park och The Interactive Institute. Mer om centret påwww.visualiseringscenter.se