Visualiseringscenter C i Norrköping har beviljats stöd inom ramen för EU:s Horizon 2020 program.

Visualiseringscenter C är en partner i projektet ”Immersify” som syftar till att utveckla nya verktyg som förenklar uppspelning och distribution av högupplöst immersivt mediainnehåll för olika typer av visningsplattformar.

"VR- och immersiva medier är ett område som utvecklas väldigt snabbt just nu och det är oerhört spännande att vara del i ett projekt som syftar till att skapa ännu bättre förutsättningar för kreatörer och producenter att jobba med den här typen av innehåll", säger Anna Öst, chef för produktionsavdelningen vid Norrköping Visualisering AB.

Att något är immersivt betyder helt enkelt att det är inneslutande. Exempel på immersiva miljöer är domen på Visualiseringscenter C eller VR-headsets som Oculus Rift.

"Vi har i många år arbetar med immersivt innehåll för vår domteater och vet hur svårt det är att hitta bra lösningar för produktion och distribution av det här oerhört högupplösta materialet. Genom det här projektet kan vi både bidra med vår produktionskompetens men förhoppningsvis också bidra till att det utvecklas bättre och enklare lösningar, som vi själva kan ha användning av", fortsätter Anna Öst.

Projektet startar i oktober och kommer att pågå under tre år.

Andra partners i projektet är:
Poznan Supercomputer Center, Polen
Ars Electronica, Österrike
Spin-Digital, Tyskland
Cannes Film Festival, Frankrike.

Kontakt:
Anna Öst, chef produktionsavdelningen