VR-filmen Made in Bangladesh visas på Visualiseringscenter under Globala veckorna 12-27 nov

Kliv in i en textilfabrik i Virtual Reality och se hur dina kläder tillverkas! Virtual Reality-filmen Made in Bangladesh ger dig med teknikens hjälp en unik inblick i den globala textilindustrin. Filmen visas i utställningen Urban Vision på Visualiseringscenter 12-27 november. Ta chansen och se den och lär dig samtidigt mer om hur dina kläder tillverkas, så att du som konsument kan göra fler medvetna val!

Du möter Ruma Akther, en av närmare 4 miljoner textilarbetare i Bangladesh. Hon arbetar på en textilfabrik i Dhakka, där man arbetar för att minska vattenförbrukningen och utsläppen av farliga kemikalier.

Filmen är producerad av Sveriges biståndsmyndighet Sida. Den visas på Visualiseringscenter som en del av satsningen Globala Norrköping där Norrköpings kommun, i samarbete med Sida, nu sätter fokus på globala frågor som klimat, fattigdom, mänskliga rättigheter och de nya Globala målen för hållbar utveckling.

Med filmen vill Sida visa hur det går att minska textilindustrins skadliga miljöpåverkan genom samarbete och modern teknik. Filmen visas i utställningen Urban Vision på Visualiseringscenter 12-27 november. Alla utställningar på Visualiseringscenter är gratis att besöka.

Visualiseringscenter C har som mål att inspirera allmänheten, med fokus på barn och ungdomar, till intresse för naturvetenskap och ny medieteknik. Detta gör man genom att exponera och sprida kunskap om samtida visualiseringsforskning, med utgångspunkt i den forskning av världsklass som bedrivs vid Linköpings universitet, Campus Norrköping. Science centret, som ligger mitt i det unika industrilandskapet i centrala Norrköping, bedrivs av det kommunala bolaget Norrköping Visualisering AB. Bolaget ingår i konsortiebildningen Visualiseringscenter C, som är ett resultat av ett nära samarbete mellan Norrköpings kommun, Linköpings universitet, Norrköping Science Park och Interactive Institute Swedish ICT. Mer om centret på www.visualiseringscenter.se