Kändisar läser en dikt per dag i ny gratis-app

Report this content

Författaren Sara Paborn släppte nyligen världens första diktsamling för mobiltelefoner. Kändisar som Danny Saucedo, Lill Lindfors och Carolina Klüft är några av dem som ger dig dikter på ett helt nytt sätt; i din mobiltelefon. Syftet är att fler ska bli nyfikna på poesi och stanna upp en stund i en stressig vardag. Totalt läser 20 kända svenskar en dikt per dag.

För 150 år sedan kunde de flesta människor recitera någon rad ur en dikt utantill. I dag är det få som känner att poesi tillhör eller angår dem överhuvudtaget – trots att det korta formatet borde vara perfekt för vår tid. Många undersökningar vittnar om att allt färre, särskilt unga, läser i dag. Litteraturen behöver söka sig utanför bokpärmarna, kultursidorna, bokhyllorna hos de redan frälsta och hitta fler vägar ut till människor.

I samband med att författaren Sara Paborn i veckan debuterade med en diktsamling, "Vilken tur att vi träffades innan vi dog" (Orosdi Back), lanserade hon Sveriges första poesi-app; Poesi på G. Appen, som finns för både Android-telefoner och Iphone, laddas ner gratis på Itunes och Google Play.

20 svenska kändisar från många gånger oväntade håll – har läst in en dikt var. Varje inläsning följs av ett eftersnack om alltifrån boktips till skrivande, kärlek och läsande. Under tjugo dagar kan man en gång per dag ta del av en dikt. Därefter kan man gå tillbaka och lyssna på dikterna när man vill.

- Vi i vår tid är i stort behov av eftertanke, en plats där man får fundera och finnas till, inte bara prestera. Poesin hjälper oss att förstå oss själva och varandra. Den hjälper oss att utveckla vårt språk och vår fantasi, säger Sara Paborn.

- En dikt i telefonen kan man lyssna på när man väntar på bussen, tar kafferast, åker tåg eller tunnelbana, eller som godnatt-saga.

Bland övriga medverkande hittar vi bland annat: Johannes Brost, Suzanne Reuter, Olle Sarri, Jenny Wilson, Marit Bergman, Christopher O Regan, Babben Larsson, Adam Tensta, Anna Blomberg, TV-gladiatorn "Athena" och Kristin Amparo.

Inspelningarna har gjorts av radioproduktionsbolaget Flickorna Larsson.

För mer information, vänligen kontakta: Sara Paborn, författare, sara@sarapaborn.se, 070-143 49 79

Taggar:

Citat

- Vi i vår tid är i stort behov av eftertanke, en plats där man får fundera och finnas till, inte bara prestera. Poesin hjälper oss att förstå oss själva och varandra. Den hjälper oss att utveckla vårt språk och vår fantasi.
Sara Paborn
Sara Paborn