Läsförståelsedagen i Almedalen

Report this content

Språket och läsförståelse är en förutsättning för att integreras i svenska samhället.

Tid: Tisdagen den 3 juli kl 11.00

Plats: Almedalsbiblioteket, barntrappan

Serier, hiphop, poesi – spännande vägar in till läslusten och språket

Vi diskuterar hur vi väcker läslusten hos barn och unga i invandrartäta områden. Vi gör det tillsammans med musiker, poeter och samhällsdebattörer som använder hiphop, seriemagasin och poesi på ett lekfullt sätt för öppna dörren till läslusten. De når många som inte läser böcker eller längre texter och de är betydande opinionsbildare för den unga generationen. De har varit på Järva politikervecka och diskuterat läsning med unga besökare. Hör vad de har att säga om läslust och framtidens samhälle. Ett samtal mixat med poesi och hip-hop.

Deltagare: Victor Marko, hiphop-artist, Niklas Mesaros, författare och spoken word artist, Iman Talabani, poet och spoken word artist, Lennart Schultz, presschef Pressbyrån

Övriga programpunkter tisdagen 3 juli  Almedalsbiblioteket, barntrappan

Dagens moderator: Rickard Olsson, journalist

09.30 – 09.50 Nya utmaningar med läslust och läsförståelse

PISA-siffrorna 2013 blev en brysk väckarklocka. Nu har det vänt och Sverige ligger över snittet när det gäller läsförståelse. En läsande klass har arbetat hårt för att bidra till att vända siffrorna. Nu väntar nya projekt med ungas läsförståelse i fokus…

Rickard Olsson intervjuar Martin Widmark.

10.00 – 10.45 Nyheter, fakta, åsikter och influencers – de unga makthavarna

Influencers har en unik direktkontakt med sina unga följare. De uttrycker åsikter som för många följare blir nyheter och fakta. Allt fler unga kan inte skilja på vad som är en åsikt och vad som är en nyhet/fakta.

Martin Widmark, författare, lärare och medgrundare till skolprojektet Scoopet

Erik Fichtelius, journalist och medgrundare till skolprojektet Scoopet

Helena Dal, verksamhetschef Information & vägledning, Statens medieråd

Linda Palmgren, social media expert och tidigare vd United Influencers

Daniel Redgert, vd Redgert Comms

13.00 - 13.45 Kreativa sätt att undervisa med sociala medier blandat med fysisk aktivitet

Det är bevisat – fysisk aktivitet är starkt kopplat till inlärningsförmågan. Tillsammans diskuterar vi hur vi får våra unga att tycka att undervisning i kombination med rörelse är kul. Det handlar mycket om kreativitet på plattformar där unga befinner sig.

Örjan Ekblom, docent vid GIH

Gerda Nilsson Tjernström, verksamhetschef, Generation PEP

Jenny Ohlis, lärare Vistaskolan, driver bloggen och Instakontot Skolpeppen

Matilda Asp, lärare Vistaskolan, driver bloggen och Instakontot Skolpeppen

14.00 – 15.00 Läsförståelsen hos svenska elever har ökat – samtidigt växer klyftorna

Hösten 2016 visade PISA-undersökningen att svenska femtonåringar blivit bättre på att läsa. Men klyftorna i svensk skola ökar och segregationen i skolan blir allt tydligare. Nu vill vi veta hur politikerna tänker minska klyftorna och hur alla unga ska få möjlighet till en jämlik skolutbildning.

Martin Widmark inleder med en kreativ övning tillsammans med våra politiker.

Deltagare:

Christina Örnebjär, Riksdagsledamot, suppleant i Utbildningsutskottet, Liberalerna

Erik Bengtzboe, Skolpolitisk talesperson, Moderaterna

Matilda Ernkrans, Riksdagsledamot, ordförande i Utbildningsutskottet, Socialdemokraterna

Stefan Jakobsson, Skolpolitisk talesperson, Sverigedemokraterna

Ulrika Carlsson, Skolpolitisk talesperson, Centerpartiet

Annika Eclund, Skolpolitisk talesperson, Kristdemokraterna

Karin Pleijel, Skolkommunalråd och ordförande i Utbildningsnämnden i Göteborgs stad, Miljöpartiet

Daniel Riazat, Utbildningspolitisk talesperson, Vänsterpartiet

15.15 – 15.45 Viktiga böcker för barn i valtider

Hur ska vi förklara och belysa viktiga samhällsfrågor på ett begripligt sätt för barn och unga? I valtider är det extra viktigt när många frågor ställs på sin spets. Vi diskuterar några aktuella böcker som belyser samhällsfrågor och riktar sig till unga.

Rickard Olsson samtalar med Matilda Westerman, Martin Widmark och Erik Fichtelius om deras viktiga böcker.

Kontaktperson för En läsande klass:

Susanne Hamne

susanne.hamne@enlasandeklass.se

Om En läsande klass

En läsande klass startades på initiativ av Martin Widmark, barnboksförfattare och mellanstadielärare, och syftar till att lyfta fram det stora samhällsproblem som bristande läsförståelse innebär. Projektet tillhandahåller en studiehandledning (boken En läsande klass – träna läsförståelse) i hur man som lärare kan jobba med – av forskningen förespråkade – läsförståelsestrategier. Studiehandledningen är knuten till texter som upplåtits till projektet utan kostnad av ett stort antal författare och illustratörer. Ett antal viktiga aktörer stödjer och driver projektet, bland andra; Läsrörelsen, Liber, Junibacken, Bonnier Carlsen, Rabén & Sjögren, Natur & Kultur. En läsande klass har erhållit medel från Svenska PostkodLotteriet och drivs i form av en insamlingsstiftelse.

Pressbyrån bidrar till att öka barns läslust med initiativet ”Vägen till läsning”. Läs mer på pressbyrån.se

Taggar: