Det blir en Vit jul för landets barn och unga!

Nästa vecka är julen här och landets barn är lediga. IOGT-NTO-rörelsens kampanj Vit jul har sammanställt en enkät över vilka kommuner som anordnar aktiviteter för barn och unga över jullovet. Nästan 3 av 4 svarande kommuner uppger att de anordnar jullovsaktiviteter.

I år har 73 % av de svarande kommunerna uppgett att de ordnar verksamhet för barn och unga under jullovet. En liten minskning mot förra årets 75 %. Totalt har 178 av 290 kommuner svarat på enkäten och av dessa uppger 130 att de anordnar aktiviteter. Det innebär en ökning mot 2012 då 118 kommuner uppgav att de hade jullovsverksamhet.

- I Sverige finns det allt för många barn som lever i hem där alkoholen tar för stor plats och de här barnen är extra utsatta under jullovet då skola, ungdomsgårdar, fritids och annan verksamhet har uppehåll, säger Catharina Sandberg, ordförande för IOGT-NTO:s juniorförbund, JUNIS.

Att jullov och andra ledigheter är jobbiga för många barn och unga har vi vetat länge. Precis som förra året har Vit jul en berättarvägg på hemsidan www.vitjul.se där besökarna anonymt kan dela med sig av sina barndomsminnen från julen. Nedan följer en sammanfattning från en av berättelserna.

Jul. Vi har alltid haft ett julfirande på ytan. Bara på ytan. Gran, julgardiner, tomtar i fönstrena, julskinka och presenter. Innan Kalle Anka på tv så hade min pappa däckat i sängen. Lillebror hade låst in sig på sitt rum för att han var ledsen och spelade så hög musik som stereon tillät. Morsan jobbade såklart. Själv satt jag själv i soffan, kollade på Kalle anka och önskade att inga högtider fanns. På ytan såg allt perfekt ut men på insidan så levde vi i ett helvete! Och ingen kunde se det!

Genom sin kampanj Vit Jul anordnar IOGT-NTO-rörelsen många aktiviteter under jullovet dit alla barn och unga är välkomna. Listor på aktiviteterna finns länsvis på www.vitjul.se

Lista över kommuner och svar lämnas vid förfrågan.

För mer information:
Johnny Foglander, pressekreterare IOGT-NTO
johnny.foglander@iogt.se, 070-190 84 13

Vit jul genomförs för sjunde året i rad 2013 och är en kampanj som drivs av IOGT-NTO-rörelsens fyra förbund: IOGT-NTO, Ungdomens Nykterhetsförbund, IOGT-NTOs Juniorförbund och Nykterhetsrörelsens Scoutförbund. Kampanjens vision är att fler barn ska få en Vit jul genom att lyfta fram barnens situation och behov i förhållande till vuxnas alkoholkonsumtion, speciellt kring julhelgen, att få fler vuxna att avstå alkohol under julhelgen och att genomföra alkoholfria aktiviteter för familjer. Mer information finns på www.vitjul.se

Catharina Sandberg