Det blir en Vit jul för sjätte året i rad

På söndag är det pepparkakans dag och symbolen för IOGT-NTO-rörelsens kampanj Vit Jul är just en pepparkaka som ska påminna oss om att julen är barnens högtid. I år firar Vit Jul 6 år och kampanjens vision är att alla barn har rätt till en Vit Jul. Vi genomför en rad alkoholfria aktiviteter för barn och ungdomar runt om i landet under julhelgen och jullovet. Många stödjer kampanjen genom att ta ställning och fira en jul utan alkohol. I år deltar kända ambassadörer så som Henry Bronett, Hillevi Wahl, Regina Lund och Malin Wollin i arbetet för en Vit Jul

Kampanjen handlar om att sätta barnen i första rummet under julen och den får många vuxna att tänka till kring alkoholen när man har sitt firande. En annan stor del är att anordna aktiviteter för barn och unga runt om i landet. För många försvinner fristäder som skola och fritids och där är det viktigt att kommunerna ser och stöttar de som behöver det. Våra aktiviteter är ett komplement, men vi når långt ifrån alla, säger Anna Carlstedt, förbundsordförande, IOGT-NTO.

Vit jul genomförs i hela landet och det anordnas lokala aktiviteter för barn och unga under jultider, en tid då många av de vanliga frizonerna som skola och fritidsgård är stängda. Målsättningen är att arrangera 300 aktiviteter över hela Sverige. Vuxna uppmanas att ta ställning och fira en nykter jul. Facebook och sociala medier används framgångsrikt för att sprida Vit Juls budskap.

– Drygt 80 000 personer har gillat Vit Juls sida på Facebook. För att vi ska nå så många som möjligt kombinerar vi en stark närvaro i digitala medier med traditionella kampanjmetoder lokalt ute i landet, avslutar Linda Tjälldén, Verksamhetsutvecklare Vit Jul.

Under veckorna fram till jul kommer Vit Jul bland annat presentera resultatet av den årliga kommunundersökningen där vi kartlägger jullovsaktiviteter i kommunerna.

Anna Carlstedt, förbundsordförande, IOGT-NTO

Linda Tjälldén, verksamhetsutvecklare, Vit Jul

Vit Jul genomförs för sjätte året i rad 2012 och är en kampanj som drivs av IOGT-NTO-rörelsens fyra förbund: IOGT-NTO, Ungdomens Nykterhetsförbund, IOGT-NTOs Juniorförbund och Nykterhetsrörelsens Scoutförbund. Kampanjens vision är att fler barn ska få en Vit Jul genom att lyfta fram barnens situation och behov i förhållande till vuxnas alkoholkonsumtion, speciellt kring julhelgen, att få fler vuxna att avstå alkohol under julhelgen och att genomföra alkoholfria aktiviteter för barn och unga. Mer information finns på www.vitjul.se