Det blir en Vit jul i år igen - med flera nyheter

IOGT-NTO-rörelsens kampanj Vit jul firar sju år och drar nu igång igen med flera nyheter. Bland kampanjens ambassadörer återfinns flera nya namn som schlagerprofilerna Charlotte Perrelli och David Lindgren samt komikern och programledaren Jan Bylund. Nytt för i år är även att Upplevelsepresent.se skänker 1 krona för varje person som skriver under för att fira julen alkoholfri. Pengarna går till upplevelser och julklappar som kommer användas i nästa års kampanj.

— Vit jul har blivit en del av det svenska julfirandet och allt fler vuxna reflekterar över sin alkoholkonsumtion. Många funderar över vilka jultraditioner och normer som faktiskt förgyller julfirandet och vilka som snarare begränsar det, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO.

I år finns flera nya sätt att stödja kampanjen. I Vit juls webbshop kan man köpa en pläd som tagits fram i samarbete med företaget Klippan och vill man ge bort en julklapp som gör skillnad så kan man köpa gåvobevis för att stötta kampanjen. Pengarna går till Vit juls verksamhet med att uppmärksamma frågan om julfirande och alkohol samt anordna aktiviteter runt om hela Sverige för barn, unga och familjer.

— Styrkan i att vi är flera förbund som anordnar kampanjen är att vi kan anordna aktiviteter över hela landet kring julhelgerna. Förra året anordnades över 220 aktiviteter och för många är det ett viktigt andningshål och en frizon under julen, säger Malin Thorson, ordförande för Ungdomens Nykterhetsförbund.

Pressbilder och mer information finns på www.vitjul.se

Kontakt:

Anna Carlstedt, förbundsordförande, IOGT-NTO

Malin Thorson, förbundsordförande, Ungdomens Nykterhetsförbund

Johnny Foglander, pressekreterare IOGT-NTO

Vit jul genomförs för sjunde året i rad 2013 och är en kampanj som drivs av IOGT-NTO-rörelsens fyra förbund: IOGT-NTO, Ungdomens Nykterhetsförbund, IOGT-NTOs Juniorförbund och Nykterhetsrörelsens Scoutförbund. Kampanjens vision är att fler barn ska få en Vit jul genom att lyfta fram barnens situation och behov i förhållande till vuxnas alkoholkonsumtion, speciellt kring julhelgen, att få fler vuxna att avstå alkohol under julhelgen och att genomföra alkoholfria aktiviteter för familjer. Mer information finns på www.vitjul.se

Citat

Anna Carlstedt