Folkhälsoministern och Börje Salming i årets Vit jul-kampanj

IOGT-NTO-rörelsens kampanj Vit jul startar idag och pågår december ut. För åttonde året i rad genomförs aktiviteter för barn och unga i hela Sverige under jullovet och på hemsidan vitjul.se kan vuxna skriva under på att fira julhelgen alkoholfritt. Bland kampanjens ambassadörer återfinns nya namn som Melodifestivalveteranen Sarah Dawn Finer, tillsammans med tidigare ambassadörer som hockeylegenden Börje Salming och Folkhälsoministern Gabriel Wikström.

— Att fira en jul med alkoholfritt, en Vit jul, har blivit en självklarhet för allt fler. Vi barn och unga har rätt till en jul utan att alkohol skapar stress och oro genom beteendeförändrade vuxna, säger Malin Thorson, ordförande för Ungdomens Nykterhetsförbund.

— Jag tycker det är så tråkigt när vuxna väljer spriten under barnens högtid. Jag vet själv hur det känns när de vuxna blir annorlunda, det är inte kul. Julen är till för barnen, säger Börje Salming, en av Vit juls ambassadörer.

Under december kommer flera nyheter i kampanjen presenteras samtidigt som kärnaktiviteterna fortsätter. Bland annat kommer flera av kampanjens ambassadörer genomföra egna insamlingar för att ge fler barn och unga chansen att fira en Vit jul och i webbshopen finns julklappar att köpa där man samtidigt stöttar kampanjen.

— För oss är det viktigt att sätta fokus på frågan om alkohol under julen. Jag hör ibland hur vissa ser det som en uppoffring att avstå alkohol. Jag skulle snarare påstå att det är en möjlighet att testa den uppsjö av fantastiska och goda alkoholfria drycker som dykt upp de senaste åren. Finns det bara lagrad julmust på julbordet så kan alla fira julen på lika villkor istället för att vissa dricker ”vuxendricka” och andra dricker saft, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO.

Anna Carlstedt, förbundsordförande, IOGT-NTO

Malin Thorson, förbundsordförande, Ungdomens Nykterhetsförbund

Johnny Foglander, pressekreterare IOGT-NTO

Vit jul genomförs för åttonde året i rad 2014 och är en kampanj som drivs av IOGT-NTO-rörelsens fyra förbund: IOGT-NTO, Ungdomens Nykterhetsförbund, IOGT-NTOs Juniorförbund och Nykterhetsrörelsens Scoutförbund. Kampanjens vision är att fler barn ska få en Vit jul genom att lyfta fram barnens situation och behov i förhållande till vuxnas alkoholkonsumtion, speciellt kring julhelgen, att få fler vuxna att avstå alkohol under julhelgen och att genomföra alkoholfria aktiviteter för familjer. Mer information finns på www.vitjul.se