Försäljningssuccé för Vit Jul-lotten

Den 1:a november lanserade Miljonlotteriet en Vit Jul-lott där överskottet går till IOGT-NTO-rörelsens kampanj Vit Jul. Försäljningen pågår fram till 27:a december men har redan gått över förväntan med 13 950 sålda lotter.

Vit Jul genomförs för sjätte året i rad och syftet är att ge fler barn och unga ett alkoholfritt julfirande. 385 000 barn och unga lever i familjer med risk- eller missbruk av alkohol och jullovet blir ofta en extra utsatt tid då skolor och fritidshem är stängda. Hittills har 13 950 lotter sålts, vilket ger viktiga resurser till Vit Juls verksamhet där fokus ligger på jullovsaktiviteter för barn och unga runt om i Sverige och att få vuxna att fira en alkoholfri jul med sina barn.

— Vi genomför runt 300 aktiviteter för barn och unga runt om i landet under jullovet och kampanjens budskap om att sätta barnen i första rummet under julen får många vuxna att tänka till kring alkoholen när man har sitt firande. Vi vet att kampanjen betyder oerhört mycket för många, både vuxna och barn. Överskottet från Vit Jul-lotten är en viktig del för att fortsätta göra det möjligt att driva kampanjen, säger Sofia Karlsson, kommunikationschef, IOGT-NTO.

—Vit Jul är en oerhört viktig kampanj som vi vet hjälper och vi är stolta över att kunna stötta kampanjen på det här sättet, säger Ludwig Alholt, VD för Miljonlotteriet.

Vit Jul-lotten finns till försäljning på Miljonlotteriets hemsida (www.miljonlotteriet.se) fram till den 27:e december. Priset för lotten är 20 kronor och högsta vinsten är 1 miljon kronor.

Information om kampanjen Vit Jul finns på www.vitjul.se och på www.facebook.com/vitjul

Ludwig Alholt, VD, Miljonlotteriet

Sofia Karlsson, Kommunikationschef, IOGT-NTO

Vit Jul genomförs för sjätte året i rad 2012 och är en kampanj som drivs av IOGT-NTO-rörelsens fyra förbund: IOGT-NTO, Ungdomens Nykterhetsförbund, IOGT-NTOs Juniorförbund och Nykterhetsrörelsens Scoutförbund. Kampanjens vision är att fler barn ska få en Vit Jul genom att lyfta fram barnens situation och behov i förhållande till vuxnas alkoholkonsumtion, speciellt kring julhelgen, att få fler vuxna att avstå alkohol under julhelgen och att genomföra alkoholfria aktiviteter för barn och unga.

Vi vet att kampanjen betyder oerhört mycket för många, både vuxna och barn
Sofia Karlsson