Hälften ser julens alkohol som onödig

Fler ifrågasätter alkoholens plats på julbordet. I en undersökning genomförd av YouGov på uppdrag av IOGT-NTO-rörelsens kampanj Vit Jul anser närmare hälften av deltagarna att alkoholhaltiga drycker är oviktiga i jul. Bara en fjärdedel anser att alkoholen är en viktig del i julfirandet. Framförallt är det unga som vill ta tillbaka  julfirandet och fira en Vit Jul. IOGT-NTO-rörelsens kampanj Vit Jul lyfter fram det alkoholfria julfirandet och att fler ska ta ställning för alla barns rätt till en Vit Jul.

-          Uppenbarligen är alkoholen inte en självskriven del i julfirandet, många upplever den till och med som onödig säger  Linda Engström, förbundsordförande, Ungdomens nykterhetsförbund, UNF.

Både privatpersoner och offentliga personer väljer att ta ställning för Vit Jul genom att skriva under och endast dricka alkoholfritt under julhelgens tre dagar. Bland de kända ambassadörerna som har tagit ställning finns Youtube- profilen William Spetz och retorikkonsulten Elaine Eksvärd.

-          Det är inte förvånande att det är just dom unga som föredrar att julen firas med alkoholfritt i glasen. Det är barn och unga som får ta konsekvenserna för vuxnas alkoholkonsumtion säger Linda Engström.

På Vit Juls hemsida finns en berättarvägg där barn, unga och vuxna kan delge sina berättelser. Många berättelser vittnar om jular där även mindre mängder alkohol leder till negativa konsekvenser. Ett citat från en av berättelserna: ” Vissa av släktingarna var nyktra och andra lite mittemellan och andra så fulla att de hade minnesluckor dagen efter. Ibland blev det bråk och ibland blev det tårar. Men för de flesta av dem var det en normal jul och inget de ville vara utan. De vuxna alltså. Barnen önskade sig något helt annat.”

- Jag hoppas att så många som möjligt tar ställning och firar en Vit Jul avslutar Linda Engström.

Linda Engström, förbundsordförande Ungdomens Nykterhetsförbund

Johnny Foglander, pressekreterare, IOGT-NTO

Vit Jul genomförs för sjätte året i rad 2012 och är en kampanj som drivs av IOGT-NTO-rörelsens fyra förbund: IOGT-NTO, Ungdomens Nykterhetsförbund, IOGT-NTOs Juniorförbund och Nykterhetsrörelsens Scoutförbund. Kampanjens vision är att fler barn ska få en Vit Jul genom att lyfta fram barnens situation och behov i förhållande till vuxnas alkoholkonsumtion, speciellt kring julhelgen, att få fler vuxna att avstå alkohol under julhelgen och att genomföra alkoholfria aktiviteter för barn och unga. Mer information finns på www.vitjul.se

Linda Engström