Julen börjar i Gävle

För andra året i rad står världens största halmbock, Gävlebocken bakom Vit jul-kampanjen och kämpar för alla barns rätt till härliga julminnen.

- Gävlebocken vill att barnen ska ha en varm, trygg och fin jul. Han vet av egen erfarenhet att fulla människor kan göra dumma saker, säger Maria Wallberg, talesperson för Gävlebocken.

I samband med Gävlebockens invigning startar även bockens egna insamling till Vit jul.

- Gävlebocken kommer att samla in pengar så att fler barn kan få en trygg och skön julmiljö. Ju längre Gävlebocken står desto fler aktiviteter kan skapas för barnen i jul, säger Maria Wallberg.

Vartannat barn upplever att vuxna förändras när de dricker alkohol. Och när mammas kramar plötsligt känns annorlunda, när fasters skämt blir omöjliga att förstå eller morfar luktar konstigt – då står inte julen längre för något tryggt.

- Jag är oerhört stolt över Vit jul-kampanjen, säger Mona Örjes, styrelseordförande för IOGT-NTO-rörelsen. Med hjälp av de pengar som Gävlebocken och andra samlar in skapar våra ideella ledare trygga och roliga jullovsaktiviteter för många tusen barn och ungdomar. Tillsammans gör vi skillnad!

Du finner Gävlebockens insamling via denna länk: https://egnainsamlingar.iogtntororelsen.se/fundraisers/jag-star-pa-barnens-sida-och-drommer-om-en-vit-jul1

Mona Örjes, Styrelseordförande IOGT-NTO-rörelsen

Laura Luna, Pressekreterare Vit Jul

Kontakt med ambassadörer förmedlas via Vit juls presstjänst

Vit jul-kampanjens syfte är att göra julen till barnens högtid, genom att: 1) få fler vuxna att välja alkoholfritt under julhelgen och 2) organisera jullovsaktiviteter så att de barn och unga som inte kan eller vill vara hemma ska ha någonstans att ta vägen när skola och fritidsaktiviteter har stängt. Kampanjen drivs av IOGT-NTO-rörelsens fyra förbund. www.vitjul.se

Snabbfakta

Gävlebocken vill att barnen ska ha en varm, trygg och fin jul. Han vet av egen erfarenhet att fulla människor kan göra dumma saker.
Maria Wallberg, talesperson för Gävlebocken