Tråkigt för vart femte barn när vuxna dricker alkohol

Enligt en undersökning gjord av YouGov på uppdrag av IOGT-NTO-rörelsens kampanj Vit jul säger 54 % av barn mellan 6-12 år att de tycker att vuxna blir annorlunda när de druckit alkohol. 21 % av barnen menar att de tycker det blir tråkigare när vuxna dricker alkohol.

— Barn känner väldigt lätt av skillnader i beteende hos vuxna, det gäller även vid små mängder alkohol, så att fira julen alkoholfritt är en av de finare julklapparna du kan ge ditt barn, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO.

— Det finns allt för många barn som inte får den jul de borde få, det ser vi inte minst genom de berättelser vi får in och de vi möter i kampanjen och vår verksamhet. Det är otroligt viktigt att den här frågan lyfts och att barnens perspektiv kommer fram, säger Catharina Sandberg, ordförande för IOGT-NTO:s juniorförbund JUNIS.

Kampanjen Vit jul genomförs för åttonde året i rad och runt om i hela landet genomförs drygt 200 jullovsaktiviteter för barn och unga samtidigt som vuxna uppmanas att ta ställning på www.vitjul.se och fira julen alkoholfritt. På hemsidan finns även berättelser där personer anonymt kan dela med sig av sina barndomsupplevelser kopplade till alkohol och julfirande. Nedan följer en av berättelserna.

Han är aldrig elak eller otrevlig, hårdhänt eller dum. När han blir för full somnar han. Jag har nog aldrig sett min pappa riktigt berusad. Han har alltid velat mig och min syster väl.

Men trots det så är det obehagligt när det känns som att han blir annorlunda. Han luktar lite sprit från munnen och kan bli irriterad och arg över saker som han normalt inte skulle reagera på. Det är det som är det jobbiga. Att han blir oberäknelig i sitt sätt. Aldrig våldsam men ändå oberäknelig.

Det finns flera sätt att stötta Vit jul-kampanjen på. Bland annat genom att ge ekonomiska bidrag, köpa produkter i vår webbshop eller köpa Vit jul-lotten på www.miljonlotteriet.se

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 22-27 oktober 2014 har sammanlagt 217 intervjuer via internet genomförts med barn mellan 6 och 12 år i Sverige

Johnny Foglander, pressekreterare IOGT-NTO

Lisa Greve, Verksamhetsutvecklare Vit jul