Vit fredag – för det som inte kan köpas för pengar

Programledaren och bloggaren Kitty Jutbring reagerar mot konsumtionshetsen kring Black Friday och förespråkar en Vit fredag istället.

- Det blir bra med Vit Fredag som en motpol, det finns ju saker som inte kan köpas, inte ens på rea, eller hur? Som en trygg jul med nyktra föräldrar. Kanske med lite kreativt pyssel ihop? Säger Kitty Jutbring, ambassadör för Vit jul.

Som en del av Vit fredag delar Kitty med sig av ett DIY-pyssel (Do It Yourself) för de som vill göra en julklapp hemma. Med några enkla grepp förvandlas den gamla tröjan från förra julen till en ny, med en helt egen stil.

Vit fredag är Vit jul-kampanjens replik mot konsumtionshetsen kring Black Friday. När detaljhandeln under fredagen den 24 november sänker sina priser så väljer Vit jul att göra precis tvärtom, höja priserna på såväl fysiska julklappar som gåvobevis i gåvoshopen. Alla priser höjs med 100 kronor, oavsett vad produkten kostat innan.

- En hundralapp till Vit jul går direkt till att ordna jullovsaktiviteter så att de barn och unga som inte kan eller vill vara hemma ska ha någonstans att ta vägen när skola och fritidsaktiviteter har stängt, säger Mona Örjes, styrelseordförande för IOGT-NTO-rörelsen.

Vit juls gåvoshop finner du via denna länk: http://vitjul.shop.textalk.se/sv/vit-jul/

DIY av Kitty Jutbring

Vit jul-kampanjens syfte är att göra julen till barnens högtid, genom att: 1) få fler vuxna att välja alkoholfritt under julhelgen och 2) organisera jullovsaktiviteter så att de barn och unga som inte kan eller vill vara hemma ska ha någonstans att ta vägen när skola och fritidsaktiviteter har stängt. Kampanjen drivs av IOGT-NTO-rörelsens fyra förbund. www.vitjul.se

Snabbfakta

Vit fredag är Vit jul-kampanjens replik mot konsumtionshetsen kring Black Friday. När detaljhandeln under fredagen den 24 november sänker sina priser så väljer Vit jul att göra precis tvärtom, höja priserna i gåvoshopen.

Kitty Jutbring, ambassadör för Vit jul
En hundralapp till Vit jul går direkt till att ordna jullovsaktiviteter så att de barn och unga som inte kan eller vill vara hemma ska ha någonstans att ta vägen när skola och fritidsaktiviteter har stängt.
Mona Örjes, styrelseordförande för IOGT-NTO-rörelsen