Vit jul-lotten ger fler barn en Vit jul

IOGT-NTO-rörelsens kampanj Vit jul genomförs i december för åttonde året i rad. Även i år finns lotten Vit jul till försäljning via Miljonlotteriet. Hela överskottet går till Vit juls verksamhet med att bedriva jullovsaktiviteter för barn och unga och få fler vuxna som firar jul med barn att avstå alkohol under julhelgen. Förra årets försäljning av lotten gav ett överskott på 230 000 kr till årets kampanj.

Årets upplaga av IOGT-NTO-rörelsens uppmärksammade kampanj Vit jul står för dörren. Miljonlotteriet stödjer kampanjen genom att för sjätte året sälja skraplotten Vit Jul. Lottpriset är 20 kronor och hela överskottet går till Vit juls verksamhet. IOGT-NTO-rörelsens lokala verksamhet får i år ansöka om ekonomiskt stöd för att anordna jullovsaktiviteter ur en pott på 350 000 kr. Förra årets lottförsäljning gav ett överskott på 230 000 kr till årets Vit jul-verksamhet.

– Julen är barnens högtid, därför känns det viktigt att stödja Vit jul med en dedikerad lott. Vit Jul är en kampanj som ligger oss extra varmt om hjärtat eftersom överskottet gör det möjligt med ännu fler jullovsaktiviteter, säger Miljonlotteriets vd Ludwig Alholt.

Syftet med kampanjen är att bedriva jullovsaktiviteter för barn och familjer under jullovet, och att få fler vuxna som firar jul med barn att låta julhelgen vara alkoholfri. Många barn känner oro när vuxna i deras närhet dricker alkohol.   För dessa barn kan julen vara en pina istället för den glädjehögtid den borde vara. När dagis, skolor, fritidsgårdar och sportaktiviteter tar jullov försvinner många frizoner.

– I Sverige finns många barn vars jul inte blir den magiska högtid den borde vara. Vit juls verksamhet är en viktig del för att skapa fristäder och ge barn en plats att gå till under jullovet säger Lisa Forsström, verksamhetsutvecklare för Vit jul.

Under perioden fram till jul kommer lokala jullovsaktiviteter att läggas ut på www.vitjul.se där man också kan läsa om våra ambassadörer och varför de har tagit ställning för Vit Jul.

Vit Jul-lotten är en onlinelott och finns att köpa på Miljonlotteriets hemsida www.miljonlotteriet.se . Lotten kostar 20 kronor och högsta vinsten är 3 miljoner kronor. Lotten finns till försäljning mellan den 1 november och den 31 december.

Kontakt Miljonlotteriet
Ludwig Alholt, VD

Kontakt IOGT-NTO
Lisa Forsström, Verksamhetsutvecklare Vit Jul