Nytt samarbete automatiserar hanteringen av digitala lås

I ett nytt samarbete mellan fastighetssystemleverantörerna Momentum, FAST2, Vitec och accessplattformen Amido har man tagit fram en lösning som automatiskt styr accessen till majoriteten av marknadens alla digitala lås. Genom en integration byggd på den öppna standarden fastAPI styrs accessen automatiskt via hyres-avtalets giltighetstid. Först ut med den nya lösningen är Halmstads Fastighets AB.

Marknaden för digitala lås och access växer snabbt och mängder av leverantörer tillhandahåller lösningar för åtkomst till fastigheter, lägenheter och lokaler. Det innebär att fastighetsägare ofta har flera separata system som måste uppdateras varje gång ett avtal tecknas eller upphör. Risken är stor att man missar att ändra informationen. I värsta fall kan en boende som flyttat fortfarande ha tillgång till den nya hyresgästens lägenhet.

Samarbetet mellan fastighetssystemleverantörerna och Amido löser flera av dessa problem. Dels hanterar Amidos plattform huvuddelen av alla olika accesslösningar i ett gemensamt gränssnitt för fastighetsägaren, dels säkerställer integrationen med fastighetssystemet att all information uppdateras automatiskt så fort ett hyresavtal ändras.

Halmstads Fastighets AB, som sedan tidigare implementerat fastAPI, ser stor potential i lösningen. Magnus Johansson är en av deltagarna i den referensgrupp som arbetat med projektet.

– Denna integration medför inte bara förenklingar i administrationen, utan säkrar också upp hanteringen av access till våra objekt, säger Magnus Johansson.

Den nya integrationen bygger på fastAPI som tagits fram av bland andra Sveriges Allmännytta. Vitec, Momentum och FAST2 lanserade under 2020 en integration för automatisk felanmälan via smarta sensorer, även den med fastAPi som grund.

– Vi tror på öppna lösningar och samarbeten mellan leverantörer och detta projekt kommer resultera i ökad nytta för allas kunder, säger Johnny Berlic, Vd på Amido AB.

– Tidigare gemensamma projekt har visat på stor framgång, bland annat en vinst i Business Arena Tech Awards. Därför känns det extra kul och väldigt spännande att få bygga vidare på den framgången och starta ytterligare ett samarbete. Vi är övertygade om att vi i dessa gemensamma samarbeten skapar stor kundnytta från start vilket även har möjligheter att utökas på sikt, anser FAST2, Momentum och Vitec i ett gemensamt uttalande.

Per Dixon, Chief Product Officer Vitec Bygg & Fastighet per.dixon@vitecsoftware.com 070-729 80 38

Johnny Berlic, Vd Amido, johnny@amido.se, 031-719 20 70

Vitec är ledande inom Vertical Market Software i Norden. Vi utvecklar och levererar standardprogram för olika nischer. Vitec växer genom förvärv av välskötta och etablerade programvarubolag i Norden. Koncernens övergripande processer tillsammans med medarbetarnas djupa kunskap om kundens lokala marknad skapar goda förutsättningar för förädling och fortsatt innovation. Våra 975 medarbetare finns i Danmark, Finland, Norge och Sverige. Vitec är noterat på Nasdaq Stockholm och omsatte 1 313 Mkr år 2020.

Vitec Bygg & Fastighet erbjuder heltäckande affärssystem för bolag inom bygg- och fastighetsbranschen samt för projektintensiva företag. På mest effektiva sätt stödjer och optimerar vi huvudprocesser för uthyrning & försäljning, kundservice, projekthantering, ekonomi, teknisk förvaltning och energiuppföljning. Läs mer om oss på www.vitecsoftware.com

Om Amido
Amidos digitala plattform låter fastighetsägare enkelt dela access till låsta utrymmen oavsett passersystem eller paketbox. I samarbete med SOS Alarm får räddningsfordon genom plattformen access vid larm och allt från logistik, till städbolag får access dit de behöver när de behöver det - automatiserat och enkelt. Läs mer om oss på www.amido.se