Vitec förvärvar programvarubolaget NexGolf Oy

Vitec Software Group AB (publ) förstärker sin nordiska position inom Vertical Market Software genom att den 19 oktober förvärva samtliga aktier i det finska programvarubolaget NexGolf Oy.

Programvarubolaget NexGolf har sitt säte i Uleåborg i Finland och erbjuder verksamhetssystem för golfklubbar. Produkterna möjliggör hantering av fakturering, medlemsregister, tävlingar, bokning och betalning av golftider samt kommunikation med medlemmar. Bolaget har i dag cirka 110 kunder i Finland.

Bolaget omsatte 10 MSEK med ett EBITDA-resultat om 3 MSEK för räkenskapsåret 2019.

Betalning sker kontant. Förvärvet bedöms direkt resultera i en ökning av vinst per aktie för Vitec. Konsolidering sker från förvärvsdatum.

–  NexGolf är ett välskött och lönsamt bolag som erbjuder kvalitativa produkter med fokus på kundnytta. Verksamheten passar bra in i vår affärsmodell och företagskultur. Vi förvärvar bolag för att behålla dem i koncernen och i dag hälsar vi fyra nya medarbetare varmt välkomna till Vitec, säger Lars Stenlund, CEO Vitec Software Group.

NexGolf startade sin verksamhet 2000 och har drivits som aktiebolag sedan 2016. Jere Polvi är CEO och grundare.

– Jag är glad över att se Vitec som ny ägare till bolaget. De känns rätt med tanke på sin breda kompetens inom nischade programvaror och marknadsledande position. Tillsammans med Vitec ser jag goda möjligheter för bolaget att fortsätta utvecklas här i Finland, säger Jere Polvi, CEO, NexGolf.

Lars Stenlund, CEO Vitec Software Group AB (publ), mob. +46 70 659 49 39

Patrik Fransson, IR Vitec Software Group AB (publ), mob. +46 76 942 85 97

Vitec är ledande inom Vertical Market Software i Norden. Vi utvecklar och levererar standardprogram för olika nischer. Vitec växer genom förvärv av välskötta och etablerade programvarubolag i Norden. Koncernens övergripande processer tillsammans med medarbetarnas djupa kunskap om kundens lokala marknad skapar goda förutsättningar för förädling och fortsatt innovation. Våra 830 medarbetare finns i Danmark, Finland, Norge och Sverige. Vitec är noterat på Nasdaq Stockholm och omsatte 1 156 Mkr år 2019. Läs mer om oss på www.vitecsoftware.com.