Vitec gör tilläggsförvärv inom kyrklig verksamhet i Norge

Vitec Software Group AB (publ) förvärvar den 8 september samtliga aktier i programvarubolaget Ecclesia Systemer AS. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till affärsenheten Vitec Agrando. Ecclesia Systemer omsatte 7 MSEK räkenskapsåret 2020 och den samlade verksamheten med inriktning mot kyrkor i Norge kommer efter förvärvet att omsätta cirka 33 MSEK.

Ecclesia Systemer utvecklar och tillhandahåller en SaaS tjänst för administration av kyrkogårdar, krematorier, gravar och gravmonument i Norge. Programvaran möjliggör fakturering och bokningar av begravningar, ceremonier och kremeringar. De omkring 260 kunderna utgörs främst av ”kirkelige fellesråd” som är ett samarbetsorgan mellan kommuner och kyrkoförsamlingar i Norges kommuner.

Betalning sker kontant. Förvärvet bedöms direkt resultera i en ökning av vinst per aktie för Vitec. Konsolidering sker från förvärvsdatum.

Genom tilläggsförvärvet blir Ecclesia Systemer en del av affärsenheten Vitec Agrando, som tillhandahåller programvaror för kyrklig verksamhet i Norge.

– Vi känner bolaget väl sedan tidigare och är glada att välkomna nya medarbetare till oss i dag. Jag är fast övertygad om att vi tillsammans kommer att fortsätta utveckla programvaran till nytta för våra kunder, säger Dagfinn Skogøy, CEO Vitec Agrando.

Ecclesia Systemer grundades 1983 av Einar Bjorvand och Reidar Bjørge och har sedan 2000 drivits av Einars son Anders Torvill Bjorvand.

– Ecclesia Systemer är ett lönsamt och välskött bolag som passar bra in i vår affärsmodell och företagskultur. Jag är glad att vi kan göra detta tilläggsförvärv som kompletterar vårt erbjudande inom vertikala programvaror för kyrkor, säger Olle Backman, CEO Vitec Software Group.

Olle Backman, CEO, olle.backman@vitecsoftware.com, +46 70 632 89 93

Patrik Fransson, Investor Relations, patrik.fransson@vitecsoftware.com, +46 76 942 85 97

Vitec är ledande inom Vertical Market Software i Norden. Vi utvecklar och levererar standardprogram för olika nischer. Vitec växer genom förvärv av välskötta och etablerade programvarubolag i Norden. Koncernens övergripande processer tillsammans med medarbetarnas djupa kunskap om kundens lokala marknad skapar goda förutsättningar för förädling och fortsatt innovation. Våra 975 medarbetare finns i Danmark, Finland, Norge och Sverige. Vitec är noterat på Nasdaq Stockholm och omsatte 1 313 Mkr år 2020. Läs mer om oss på www.vitecsoftware.com.