Vitecs dotterbolag Malmkroppen investerar i programvarubolaget Nordkap AB

Malmkroppen AB, ett helägt dotterbolag inom Vitec Software Group AB (publ), investerar i det svenska programvarubolaget Nordkap AB. Vitecs ägarandel efter investeringen uppgår till 4,8 %.

Nordkap erbjuder programvaror inom Treasury Management för fastighetsbolag. Bolaget är ledande i Sverige men har även kunder i Norge och Finland. Nordkap Treasury Management System ger fastighetsbolag kontroll över sin finansiella position, bland annat genom rapporter och analysmöjligheter.

– Nordkap är ett ungt programvarubolag med stor möjlighet att fortsätta att växa under en lång tid framöver. Vi har alltid gillat bolag som har ett starkt nischat erbjudande. Det har Nordkap och de har redan skaffat sig en ledande position i Sverige. Vi hoppas kunna bidra med kunskap om programvaruindustrin men även om fastighetsbranschen där vi har varit verksamma under många år, säger Patrik Fransson, CEO Malmkroppen AB.

Nordkap grundades 2011 av Rikard Hjelm, CEO, och Sofia Holgers, Head of Product & Innovation, och har i dag ett 20-tal anställda. Kontor finns i Stockholm och Malmö.

– Det känns bra att fortsätta vår resa tillsammans med Vitec-koncernen. De har värdefulla och gedigna kunskaper inom nischade programvaror för fastighetsbranschen som gör att de förstår våra utmaningar och utgör en stark framtida partner, säger Rikard Hjelm, CEO Nordkap AB.

Lars Stenlund, CEO, Vitec Software Group AB, mob. +46 70 659 49 39
Patrik Fransson, CEO, Malmkroppen AB, mob. +46 76 942 85 97

Om Malmkroppen
Malmkroppen AB är ett helägt dotterbolag inom Vitec Software Group AB (publ). Malmkroppen bildades 2019 i syfte att ge Vitec möjlighet att investera i nordiska programvarubolag som är i ett tidigare skede än de programvarubolag vi vanligtvis förvärvar.

Om Vitec
Vitec är ledande inom Vertical Market Software i Norden och är noterat på Nasdaq Stockholm. Vitec omsatte 1 156 Mkr år 2019. Läs mer på www.vitecsoftware.com.