Bokslutskommuniké för räkenskapsåret 1999

Bokslutskommuniké för räkenskapsåret 1999 Vitec i Umeå AB (publ) är ett IT-företag vars affärsidé är att genom egna värdeskapande IT-lösningar höja lönsamhet och kon- kurrenskraft hos sina kunder. Bolaget är noterat på Aktietor- get. * Nettoomsättningen ökade med 56% till 21,7 Mkr (f.å. 13,9 Mkr). * Utgående orderstock 10,1 Mkr. * Resultat -2,3 Mkr ( +0,1 Mkr). * Positiv resultatutveckling Q4 * Förvärv av PCX Datasystem AB gav 400 nya fastighetskunder. * Vitec har nått ledande position som ASP inom fastighet- och energiområdet. * Minator AB i Malmö förvärvat efter räkenskapsårets slut. * Prognosen för 2000 är en omsättning på 40 Mkr med positivt resultat efter goodwill. Omsättning och resultat Den kraftiga tillväxten har ökat till 56% för 1999 (f.å. 50%) vilket gav en omsättning på 21,7 Mkr (13,9 Mkr). Tillväxttakten höjs ytterligare för 2000 och förväntas bli närmare 100%. Om- sättningstillväxten har inverkat negativt på resultatet vilket blev -2,3 Mkr (f.å. +0,1 Mkr). Under andra halvåret har dock resultatutvecklingen vänt uppåt och sista kvartalet visar en väsentlig resultatförbättring jämfört med tredje kvartalet. Helåret 2000 förväntas ge ett positivt resultat efter goodwil- lavskrivningar. Orderstocken uppgick till 10,1 Mkr inklusive förnyade avtal och abonnemang. Företagsförvärv PCX Fastighetssystem AB förvärvades i september 1999. PCX till- förde en kundbas på ca 400 kunder inom affärsområde Fastighet. Förvärvet innebär att Vitec dubblar sin kundstock till ca 800 fastighetsbolag och blev i den bemärkelsen den största leveran- tören av fastighetssystem i Sverige. Leverantörssidan för fastighetssystem är fortfarande starkt fragmenterad och Vitecs ambition är att fortsätta driva struk- turomvandlingen. Som ett viktigt led i denna strävan förvärva- des i januari 2000 Minator AB i Malmö. Marknad Under 1999 har Vitec börjat verka som ASP (Application Service Provider), dvs. att hyra ut programvara och funktioner genom Internet. Vitec har redan idag en handfull ASP-kunder. Totalt förväntas ASP-marknaden bli en mångmiljardmarkand inom några år. Inom affärsområde Fastighet har efterfrågan varit stor både på programlicenser och konsulttjänster. Vid Elmiamässan i septem- ber lanserades Vitec som en helkundsleverantör, med produkter från tekniskt underhåll till hyresavisering och kundkommunika- tionsverktyg på Internet. Vitec har därigenom positionerat sig som en ledande leverantör till den svenska fastighetsmarknaden. Inom affärsområde Energi har marknaden varit avvaktande. Under året har två nya kunder erhållits i Tyskland och i februari 1999 fick Vitec sin första order avseende elprognoser via In- ternet. Beställare var Petroplus Power ett holländskt multina- tionellt oljebolag med säte i Rotterdam. Systemet har varit i drift sedan halvårsskiftet. Avregleringen av elmarknaden för- ändrar energimarknadens villkor i sådant tempo att det hämmat Kontaktperson: Lars Stenlund tel:070-659 49 39 lars.stenlund@vitec.se energibolagens möjlighet att utvecklas inom de områden som Vi- tec verkar. Som en konsekvens av detta har Vitec förändrat sin resurstilldelning och proportionellt ökat sina resurser inom affärsområde Fastighet på bekostnad av affärsområde Energi. Un- der 2000 kommer Vitec att noga följa utvecklingen av elmarkna- den och ha hög handlingsberedskap om förändrade eller helt nya affärsmöjligheter skulle öppnas. Tillväxten i denna marknad be- döms under 2000 vara måttlig för att senare öka. Övriga väsentliga affärer och händelser Vitec och Intentia har undertecknat en avsiktsförklaring om fördjupat samarbete kring affärssystem för fastighetsbolag. Samarbetet syftar till att skapa en stark aktör på den annars fragmenterade marknaden för IT-stöd till fastighetsbolagen. Vitec är fokuserat på de speciella affärs- processer som finns hos fastighetsbolagen och har idag en redan stark ställning med ca 800 kunder i Sverige. Intentias affärs- system Movex tillgodoser de mer generella affärssystembehov kring ekonomi och administration som finns hos fastighetsbola- gen. Intentia har idag ca 60 svenska fastighetsbolag som kunder Under januari månad 1999 förvärvade Vitec rättigheterna till Aiolos, ett system för korttidsprognoser för ellaster. System- et, som även säljs som en fristående Internet-tjänst, finns re- dan installerat hos bl a Birka Energi, Telge Energi och Norges ledande kraftmäklare Markedskraft A/S. Vitec har tecknat ett samarbetsavtal med innovatören. Finansiell ställning och investeringar Koncernens likvida medel uppgick till 7,3 Mkr och eget kapital till 12,2 Mkr. Soliditeten uppgick till 66 %. Koncernens inves- teringar i immateriella tillgångar uppgick till 0,4 Mkr. Inves- teringar i materiella tillgångar uppgick till 0,8 Mkr. Bolagsstämma Bolagsstämma äger rum tisdagen den 9 maj 2000. Kommande rapporttillfällen 28 april - tremånadersrapport, 0003 24 augusti - halvårsrapport, 0006 31 oktober - niomånadersrapport, 0009 Februari 2001 - bokslutskommuniké Kontaktperson: Lars Stenlund tel:070-659 49 39 lars.stenlund@vitec.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/29/20000229BIT00750/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/02/29/20000229BIT00750/bit0002.pdf