Bokslutskommuniké för räkenskapsåret 2001

Bokslutskommuniké för räkenskapsåret 2001 · Resultat efter skatt 1,03 Mkr (f.å. 1,01 Mkr) · Nettoomsättningen 40,1 Mkr (40,4 Mkr) · Utgående orderstock ökade till 19,2 Mkr (15,7 Mkr) · Licensintäkter ökade med 17% · Tillväxtorienterad organisation skapad · Två inkråmsförvärv genomförda Ekonomi Nettoomsättningen blev oförändrad och uppgick till 40,1 Mkr (40,4). Resultatet blev 1,03 Mkr ( 1,01 Mkr). Utgående orderstock var 19,2 Mkr (15,7 Mkr). Licensintäkterna ökade med 17% och utgör 24,9% av totala intäkterna. Konsultintäkterna ökade med 6,9% och utgör 63,3% av totala intäkterna. Övriga intäkter, i huvudsak hårdvaruförsäljning, utgör 11,7% av totala intäkterna. Likvida medel uppgick till 6,2 Mkr. Soliditeten var 52%. Verksamheten Allmänt Fokusering av säljinsatser mot kärnverksamheterna har gett tillväxt i licensförsäljning och tjänsteproduktion trots att marknaden varit avvaktande under det gångna året. Ett fåtal stora affärer har skett och flera upphandlingar har avbrutits. Verksamheten har riktat sig i högre utsträckning till redan befintliga kunder och tillströmningen av nya kunder har varit lägre än tidigare år. Dock har en tydlig trend mot ökande efterfrågan på ASP-lösningar (Application Service Provider) märkts och flera avtal med nya kunder har tecknats. Under 2001 har en stor omorganisation skett. Förändringen innebär att affärsområdena nu drivs i egna bolag, Vitec Fastighetssystem AB och Vitec Energy AB, samt att moderbolaget har holdingbolagsroll med koncernledningen. Bolagisering ökar tydligheten mot marknaden och skapar en plattform för framtida tillväxt. Med den nya organisationen kan dessutom fokus stärkas i affärsområdena samtidigt som koncernen har en tillväxtorienterad organisationsstruktur. Vitec Energy AB Bolaget har etablerats med ledningen i Göteborg, ett strategiskt läge med närhet till marknaderna både i Norge och Danmark. Integration av den under året förvärvade verksamheten ur MiniMax Energy AB har genomförts, bl.a. har ett kontor i Linköping avvecklats. En helt ny produkt riktad till nätägande energibolag har utvecklats och en första installation har skett efter räkenskapsårets slut. Vitec Fastighetssystem AB Flera nya produkter står inför lansering under 2002. Det är främst webbaserade lösningar som tillför nya kundvärden och effektivitetsvinster. Efter räkenskapsårets slut har konsultverksamheten i Malmö omstrukturerats vilket kommer ge en positiv resultatpåverkan under 2002. Vitec har genomfört fyra förvärv inom tre år. Leverantörssidan är fortfarande fragmenterad och Vitecs tillväxtstrategi innebär ett fortsatt sökande efter förvärvskandidater. Utsikter Bolaget förväntas under 2002 åter visa tillväxt, både organiskt och genom förvärv. Antalet anställda i koncernen uppgår till 48 (f.å. 45). Kommande rapporttillfällen Delårsrapport första kvartalet: 10 maj 2002 Bolagsstämma: 16 maj 2002 Delårsrapport andra kvartalet: 30 augusti 2002 Delårsrapport tredje kvartalet: 1 november 2002 Resultaträkningar koncernen (tkr) [REMOVED GRAPHICS] Balansräkningar koncernen (tkr) [REMOVED GRAPHICS] Bokslutskommentarer Not 1 Redovisnings- och värderingsprinciper Kommunikén är upprättad enligt nya årsredovisningslagen och Redovisningsrådets rekommendationer. Redovisningsprinciperna har förändrats genom att bolaget fr. o. m. 2001 tillämpar Redovisningsrådets rekommendation RR 15 avseende immateriella tillgångar. Not 2 Investeringar Årets investeringar i materiella anläggningstillgångar uppgår till 770 tkr. Investeringar i immateriella tillgångar inklusive goodwill uppgick till 3 714 tkr. Not 3 Långfristiga skulder Bland långfristiga skulder redovisas 3,4 Mkr avseende två konvertibla förlagslån. Lån 2000-04 uppgår till 2 290 Tkr och löper under perioden 1 april 2000 - 31 mars 2003. Konvertering kan ske i mars 2003 till en kurs av 26,24 kr. Lån 2001-06 uppgår till 1 170 Tkr och löper under perioden 1 juni 2001 - 31 maj 2004. Konvertering kan ske i april 2004 till en kurs av 8,56 kr. Vid full konvertering uppgår utspädningen till ca 6,5 % av kapitalet och 1,8% av rösterna. Not 4 Eget kapital Aktiestocken per den 31 december 2001 utgörs av 1 000 000 A-aktier och 2 464 000 B-aktier. Nominellt värde är 50 öre. Umeå den 28 februari 2002 Lars Stenlund Verkställande direktör [REMOVED GRAPHICS] Nyckeltal Vitecs affärsidé är att genom egna värdeskapande IT-lösningar höja lönsamhet och konkurrenskraft hos kunderna. Vitec är noterat på Aktietorget. http://www.vitec.se Kontaktperson: Lars Stenlund tel:070-659 49 39 lars.stenlund@vitec.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/28/20020228BIT00140/wkr0001.doc Hela Bokslutskommunikén http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/28/20020228BIT00140/wkr0002.pdf Hela Bokslutskommunikén