Delårsrapport för perioden januari-september 1999

Delårsrapport för perioden januari-september 1999 * Nettoomsättningen ökade med 97% * Orderingång +96%, orderstock +109% * Resultatet -2 Mkr (-180 tkr) * Förvärv av PCX Fastighetssystem AB * Vitec och Intentia inleder samarbete Ekonomi Vitecs nettoomsättning ökade med 97 % till 14 875 Tkr under första halvåret 1999. Orderingången var under årets första nio månader 10 802 Tkr (+96%) och utgående orderstock uppgick till 6 394 Tkr (+109%). Tredje kvartalet är alltid årets svagaste och rensat för säsongsvariationer har resultatutvecklingen vänt uppåt. Kostnaderna för organisationsuppbyggnaden har kulminerat samtidigt som orderingången har fortsatt att öka. Resultatet för årets första nio månader uppgick till -2 034 Tkr (-180). Likvida medel tillsammans med kortfristiga placeringar uppgick till 8 617 Tkr. Koncernens långfristiga skulder har ökat med ca 600 Tkr avseende ett lån med villkorlig återbetalningsskyldighet för exportsatsning i Tyskland. Soliditeten är 61%. Verksamheten Under tredje kvartalet har PCX Datasystem förvärvats. PCX tillför en kundbas på ca 400 kunder inom marknadssegmentet Fastighet. Förvärvet innebär att Vitec dubblar sin kundstock till ca 800 fastighetsbolag och blir i den bemärkelsen den största leverantören av fastighetssystem i Sverige. Kunderna är medelstora och mindre fastighetsbolag. Köpeskillingen erläggs kontant och förvärvet väntas ge en positiv resultatpåverkan från år 2000. Marknaden är fortfarande fragmenterad på leverantörssidan och Vitecs tillväxtstrategi innebär ett fortsatt sökande efter ytterligare förvärvskandidater. Vitec och Intentia har undertecknat en avsiktsförklaring om fördjupat samarbete kring affärssystem för fastighetsbolag. Samarbetet syftar till att skapa en stark aktör på marknaden för IT-stöd till fastighetsbolag. I september erhölls de första beställningarna på prognossystem för krafthandel i Tyskland. Tre tyska energibolag kommer att få sina elprognoser från de levererade systemen. Driftsättning har påbörjats och slutförs under november. Ekonomisk information Kommande rapporttillfällen 29 Februari 2000 - bokslutskommuniké. Resultaträkningar koncernen (tkr) [REMOVED GRAPHICS] Balansräkningar koncernen (tkr) [REMOVED GRAPHICS] Nyckeltal [REMOVED GRAPHICS] Bokslutskommentarer Not 1 Redovisnings- och värderingsprinciper Redovisningsprinciperna är oförändrade från föregående år. Not 2 Investeringar Under de första nio månaderna 1999 investerade Vitec 540 Tkr i materiella tillgångar och 313 Tkr i immateriella tillgångar Not 3 Eget kapital Aktiekapitalet per den 30 september 1999 utgörs av 1 000 000 A-aktier och 2 282 000 B-aktier. Nominellt värde är 50 öre. Aktiekapitalet, som uppgår till 1 641 Tkr, har ökat med 141 Tkr avseende registreringen en riktad nyemission vid förvärvet av BRA Administration Sollentuna AB hösten 1998. Umeå den 29 oktober 1999 Lars Stenlund Verkställande direktör ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/10/29/19991029BIT00560/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/10/29/19991029BIT00560/bit0002.pdf