• Vitec/

Unik svensk databas med energiförbrukningar publiceras på webben i samarbete med Energimyndigheten Energimyndigheten har gett Vitec i uppdrag att leverera en Internettjänst med rikstäckande data för energiförbrukning i fastigheter. Vitecs kunder, som tillsammans förvaltar mer än 60% av landets totala fastighetssbestånd, kommer att bidra med data ur sina Vitecsystem till projektet. Ordervärdet är ca 2 milj kr och projekttiden är drygt ett år. Vitec är dominerande på den svenska marknaden för energiuppföljning i fastigheter och har tillsammans med sina kunder tillgång till ett mycket omfattande datamaterial. I samarbete med kunderna skall dessa data automatiskt samlas in och klasssificeras så att en vanlig fastighetsförvaltare kan mäta sin egen fastighets värden mot andra jämförbara objekt med motsvarande egenskaper. Via jämförande analyser erhålls också indikationer på åtgärdsförslag för aktuella fastigheter.Vitecs programprodukt ESS blir genom projektet en nationell de facto-standard när det gäller energiredovisningar av fastigheter. "Genom detta projekt som ligger inom ett område där Sverige är långt framme så öppnar sig stora möjligheter för tillämpningar i Europa vilket ger en stark fortsatt marknadstillväxt för en av våra huvudprodukter för fastighetssektorn", säger Olov Sandberg, Marknadschef för Vitec. Vitec är noterat på Aktietorget. Bolaget utvecklar och marknadsför programvaror för fastighetsbranschen och energibranschen. http://www.vitec.se Kontaktperson: Lars Stenlund tel:070-659 49 39 lars.stenlund@vitec.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/29/20010129BIT00210/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/29/20010129BIT00210/bit0002.pdf