Vitec dubblar kundstocken genom förvärv

Vitec dubblar kundstocken genom förvärv Vitec expanderar sin verksamhet genom att förvärva PCX Datasystem AB med säte i Stockholm. PCX tillför en kundbas på ca 400 kunder inom marknadssegmentet Fastighet. Förvärvet innebär att Vitec dubblar sin kundstock till ca 800 fastighetsbolag och blir i den bemärkelsen den största leverantören av fastighetssystem i Sverige. Kunderna är medelstora och mindre fastighetsbolag och står inför ett teknikskifte. Vitec kommer att erbjuda en fullödig modern miljö till de nya kunderna. Säljare är Diator, som ingår i Itera-gruppen, noterad på Oslobörsen, och som genom försäljningen renodlar sin verksamhet mot konsulting. Köpeskillingen erläggs kontant och förvärvet väntas ge en positiv resultatpåverkan från år 2000. Genom förvärvet stärker Vitec sin redan starka position som leverantör av IT- stöd till svenska fastighetsbolag. "Omstruktureringen av branschen har redan börjat och med detta förvärv fortsätter vi att leda den processen", säger Lars Stenlund, VD i Vitec. Vitecs vision är att vara en internationell leverantör av generella internetlösningar med högt kunskapsinnehåll. Vitecs affärsidé är att genom egna värdeskapande IT-lösningar höja lönsamhet och konkurrenskraft hos kunderna. Vitec är noterat på Aktietorget. http://www.vitec.se Kontaktperson: Lars Stenlund tel:070-659 49 39 lars.stenlund@vitec.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/10/04/19991004BIT00160/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/10/04/19991004BIT00160/bit0002.pdf