Vitec förvärvar Fasterix

Vitec förvärvar Fasterix Vitec har förvärvat produkträttigheterna till IT-systemet Fasterix från Teamab IT AB. Förvärvet stärker ytterligare Vitecs närvaro på marknaden för IT-stöd till fastighetsbolag och ger samtidigt skalfördelar för framtida produktutveckling. Teamab IT AB har omsatt ca 1,5 Mkr med god lönsamhet. Affären förväntas inte ge någon resultatpåverkan under 2001. Fasterixkunderna är medelstora och mindre fastighetsbolag och de står inför ett teknikskifte. Vitec kommer att erbjuda en fullödig modern miljö till de nya kunderna. Säljare av produkträttigheterna är Teamab IT AB som genom försäljningen renodlar sin verksamhet mot konsulting. Genom förvärvet stärker Vitec ytterligare sin position som ledande leverantör av IT-stöd till svenska fastighetsbolag. Detta är Vitecs fjärde förvärv inom drygt två år och ett steg i bolagets strävan att aktivt driva strukturförändringen i branschen. "Omstruktureringen av branschen fortsätter och med detta förvärv fortsätter vi att leda den processen", säger Lars Stenlund, VD i Vitec. Vitec i Umeå AB (publ) utvecklar och marknadsför programvaror för fastighetsbranschen och energibranschen. Bolaget omsätter idag ca 50 Mkr och har växt med över 50 procent per år de tre senaste åren. Koncernen har ca 50 anställda med kontor i Umeå, Stockholm, Göteborg, Växjö, Helsingborg och Malmö. Vitec är noterat på Aktietorget. Kontaktperson: Lars Stenlund tel:070-659 49 39 lars.stenlund@vitec.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/01/20010601BIT00080/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/01/20010601BIT00080/bit0002.pdf