Stor energikonferens om framtida energimätning

Report this content

Stor energikonferens om framtida energimätning Sveriges nätägare samlades den 12 september till en stor konferens för att informeras om och diskutera betydelsen av det nya lagförslaget för elmätning och dess tekniska och ekonomiska konsekvenser. Inledningsvis betonade Viterra´s VD för Sverige, Esko Nieminen, att propositionen i högsta grad kräver nytänkande och innovativa lösningar från alla berörda parter. På talarlistan noterades vidare bl.a. branschorganisationen Svensk Energi, Svenska Kraftnät samt Energimyndighetens ansvarige utredare för den nya förordningen. Branschen som hittills uttalat sig med återhållen optimism om lagförslaget, vilket på sikt innebär månadsvis definitiv debitering av alla elkunder, fick också chansen att träffa marknadens samtliga leverantörer av insamlingssystem, i en separat minimässa. Ledande teknikbolag med utvecklingsperspektiv presenterade här bl.a. patenterade produktnyheter. Arrangören och initiativtagaren, det marknadsledande mättjänstbolaget Viterra Energy Services AB, fick idel lovord för en angelägen, informativ och mycket bra genomförd konferens. "Resultatet av den debatt som skapades under dagen understryker det behov som vi på Viterra förutspått, nämligen att alla parter som kommer att beröras av den nya proposition måste samlas", påtalade Peter Silverhjärta, utvecklingsansvarig hos Viterra Energy Services AB, som också agerade moderator under dagen. "Vårt mål är att väcka tanken på den omdanande realitet som branschen står inför under kommande 3- årsperiod" Slutrapporten för lagförslaget är nu ute på remiss och förväntas ligga för beslutsfattning i riksdagen våren 2003. För mer information kontakta: Bo Malmros, 08-562 055 12 eller: Magnus Haglund, 08-562 055 56 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/20/20020920BIT00450/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/20/20020920BIT00450/wkr0002.pdf