Delårsrapport januari – september 2012

Fortsatt stark tillväxt samt beslut om utdelning av Transplantation

Tredje kvartalet

Koncernen inklusive verksamhet under avveckling

• Omsättningstillväxten var 17 procent i lokala valutor. Försäljningen uppgick till 97 MSEK (85), motsvarande en ökning om 14 procent i SEK.
  • Omsättningstillväxten inom Fertilitet var 16 procent i lokala valutor samt 13 procent i SEK. Omsättningstillväxten inom Transplantation var 23 procent i lokala valutor och 22 procent i SEK.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 13 MSEK (14). Rörelseresultatet belastades av engångskostnader om 5 MSEK inför etablering av Xvivo som fristående noterat bolag. Rensat för dessa uppgick rörelseresultatet till 18 MSEK (14) motsvarande en rörelsemarginal om 18 procent (17).
  • Nettoresultatet uppgick till 8 MSEK (10), vilket gav ett resultat per aktie om 0,43 SEK (0,49).
  • Ansökan om försäljningsgodkännande för STEEN Solution™ i USA skickades in till det amerikanska läkemedelsverket, FDA.
  • Vitrolife slutförde efter balansdagen förvärvet av Cryo Management Ltd, en av världens ledande aktörer inom time-lapse för IVF, baserat i Ungern.
  • På en extra bolagsstämma i september beslutades att i oktober dela ut transplantationsverksamheten till aktieägarna varför denna redovisas som verksamhet under avveckling.
  • Efter beslut fattats att dela ut Vitrolifes transplantationsverksamhet fastställde Vitrolifes styrelse efter balansdagen nya finansiella mål för bolaget.

Januari - September

Koncernen inklusive verksamhet under avveckling

• Omsättningstillväxten var 16 procent i lokala valutor. Försäljningen uppgick till 306 MSEK (261), motsvarande en ökning om 17 procent i SEK.
  • Omsättningstillväxten inom Fertilitet var 16 procent i lokala valutor och 17 procent i SEK. Omsättningstillväxten inom Transplantation var 20 procent i lokala valutor och 23 procent i SEK.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 45 MSEK (37), motsvarande en ökning om 21 procent.
  • Rörelsemarginalen uppgick till 15 procent (14).
  • Resultat före skatt uppgick till 44 MSEK (41). Nettoresultatet uppgick till 31 MSEK (29), vilket gav ett resultat per aktie om 1,58 SEK (1,45).
  • Det operativa kassaflödet var 40 MSEK (29).

Göteborg 1 november 2012

Thomas Axelsson

Ekonomi- och informationschef Mikael Engblom, telefon 031-721 80 14

Vitrolife är skyldigt att offentliggöra informationen i detta pressmeddelande enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för publicering den 1 november 2012 kl. 08:30

Vitrolife är en internationellt verksam bioteknologisk/medicinteknisk koncern med verksamhet inom områdena fertilitet och transplantation. Produktområde Fertilitet arbetar med näringslösningar (medier), produkter för frysförvaring samt avancerade engångsinstrument som nålar och pipetter, för human infertilitetsbehandling. Verksamhet finns också för att möjliggöra utnyttjande och hantering av stamceller i terapeutiska syften. Produktområde Transplantation arbetar med lösningar och system för att bedöma och bevara organ utanför kroppen, för att selektera användbara organ och hålla dem i optimal kondition i väntan på transplantation.

Vitrolife har idag cirka 220 anställda och bolagets produkter säljs på nästan 90 marknader. Huvudkontoret ligger i Göteborg och ytterligare kontor finns i USA, Australien, Frankrike, Italien, Storbritannien, Kina och Japan. Vitrolife-aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, Small Cap.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________

Vitrolife AB (publ), Box 9080, 400 92 Göteborg. Org. Nr. 556354-3452. Tel: 031-721 80 00. Fax: 031-721 80 90.

E-mail: info@vitrolife.com. Hemsida: www.vitrolife.com