Delårsrapport Q3, 2023: Lönsam global tillväxt trots motvind i USA

Tredje kvartalet

• Försäljning om 848 MSEK (798), en ökning med 6 procent, eller 7 procent exklusive avslutad verksamhet. I lokala valutor var tillväxten 2 procent, eller 3 procent exklusive avslutad verksamhet.
  • Försäljningen, i lokala valutor och exklusive avslutad verksamhet, ökade med 5 procent i APAC och 14 procent i EMEA, medan Americas minskade med 8 procent.
  • Försäljningen, i lokala valutor och exklusive avslutad verksamhet, ökade med 8 procent inom Consumables, 14 procent inom Technologies, medan Genetic Services minskade med 5 procent.
  • Bruttomarginalen ökade till 55,7 procent (53,6).
  • Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till 287 MSEK (276), motsvarande en EBITDA marginal om 33,9 procent (34,5). EBITDA är starkare då föregående års kvartal innehöll extraordinära intäkter.
  • Operativt kassaflöde ökade till 214 MSEK (200).
  • Nettoresultatet ökade till 122 MSEK (108), med ett resultat per aktie om 0,90 SEK (0,80).

Första nio månaderna

• Försäljningen uppgick till 2 607 MSEK (2 379), motsvarande en ökning med 10 procent, eller 11 procent exklusive avslutad verksamhet. I lokala valutor var tillväxten 4 procent, eller 5 procent exklusive avslutad verksamhet.
  • Försäljningen, i lokala valutor och exklusive avslutad verksamhet, ökade med 15 procent i APAC och 6 procent i EMEA, medan Americas minskade med 3 procent.
  • Försäljningen, i lokala valutor och exklusive avslutad verksamhet, ökade med 12 procent inom Consumables och 4 procent inom Technologies, medan Genetic Services minskade med 1 procent.
  • Bruttomarginalen ökade till 56,1 procent (55,3).
  • Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till 842 MSEK (777). Justerat för engångskostnader uppgick EBITDA till 868 MSEK (777), motsvarande en EBITDA-marginal om 33,3 procent (32,6).
  • Operativt kassaflöde ökade till 586 MSEK (470).
  • Nettoresultatet ökade till 328 MSEK (321), med ett resultat per aktie på 2,42 SEK (2,36).

Göteborg 27 oktober 2023

Bronwyn Brophy O´Connor, VD

Informationen är sådan som Vitrolife AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-10-27 08:00 CET.

Patrik Tolf, CFO, telefon 031-766 90 21

Vitrolife Group är en internationell koncern som tillhandahåller medicintekniska produkter och genetiska tjänster. Baserat på vetenskap och avancerad forskningskapacitet utvecklar vi tjänster och produkter för individanpassad genetisk information samt medicintekniska produkter inom fertilitet. Vi stödjer våra kunder i deras verksamhet för att förbättra patienternas utkomst av fertilitetsbehandlingar. Koncernen har sitt huvudkontor i Göteborg, Sverige, och sysselsätter för närvarande cirka 1 100 personer över hela världen.

Vitrolife Groups produkter och tjänster finns tillgängliga i över 125 länder genom egen närvaro i över 25 länder och ett nätverk av distributörer. Vi är en ledande aktör inom fertilitetsområdet och har som målsättning att vara den främsta partnern för IVF-klinikerna genom att leverera oöverträffade produkter och tjänster med visionen att uppfylla individens dröm om ett friskt barn. Vitrolife AB (publ) är noterat på NASDAQ Stockholm.

Vitrolife AB (publ), Box 9080, 400 92 Göteborg. Org. Nr. 556354-3452. Tel: 031-721 80 00. Fax: 031-721 80 99. E-mail: info@vitrolife.com.
Hemsida: www.vitrolifegroup.com/