Vitrolife avser att lägga bud på MediCult

Vitrolife AB (publ) (“Vitrolife”) offentliggör sin avsikt att lämna ett frivilligt aktiebyteserbjudande till aktieägarna i MediCult a/s (”MediCult”) (OSE: MEC) att förvärva samtliga utestående aktier i MediCult (”Erbjudandet”).

Sammanfattning
• Ett sammanslaget Vitrolife och MediCult kommer att vara starkt i konkurrensen med de ledande aktörerna på marknaden för produkter inom infertilitetsbehandling. Den nya koncernens samordnade resurser inom forskning och utveckling kommer att öka möjligheterna att bli den ledande aktören inom kliniska produkter för infertilitetsbehandling, stamcellsodling och organpreservation

• Vitrolife avser att erbjuda 5 nya aktier i Vitrolife för 9 innehavda aktier i MediCult. Efter att Erbjudandet fullföljts kommer de nya aktierna i Vitrolife att upptas till handel på NASDAQ OMX Stockholm

• Erbjudandet värderar MediCult till cirka 362 miljoner NOK (415 miljoner SEK), motsvarande 12,76 NOK per aktie

• Vitrolife bedömer att transaktionen kommer inverka positivt på vinst per aktie från 2010 och framåt

• Orkla, Skagen Fondene och MP Pensjon, MediCults största, tredje största respektive sjunde största aktieägare, är positiva till initiativet då det förefaller finnas industriell logik för Erbjudandet. Dessa ägare har dock ännu inte tagit ställning till Erbjudandets villkor och kommer att behöva acceptperioden för att utvärdera Erbjudandet i mer detalj

• Formell erbjudandedokumentation med fullständiga detaljer om Erbjudandet kommer att distribueras till samtliga berättigade aktieägare i MediCult efter godkännande från Oslo Børs och så snart möjligt givet formella och legala krav. Acceptperioden beräknas löpa från omkring den 4 februari 2009 och avslutas omkring den 25 februari 2009 (dock att förlängning kan ske). Redovisning av vederlag beräknas påbörjas omkring en vecka efter acceptperiodens slut

Vitrolifes VD Dr. Magnus Nilsson kommenterar:
“Ett samgående mellan Vitrolife och MediCult kommer att skapa en enhet som står sig mycket väl i konkurrensen med de ledande aktörerna inom infertilitetsbehandling. Vidare kommer de mer kraftfulla gemensamma forsknings- och utvecklingsresurserna att ytterligare öka möjligheten till framgång, särskilt inom områdena stamcellsodling och organpreservation. Det är också tydligt att det finns betydande möjligheter till kostnadsbesparingar inom områden som försäljning & marknadsföring, logistik, forskning & utveckling samt administration.”

Vitrolifes styrelseordförande Patrik Tigerschiöld kommenterar:
“Strukturen på den föreslagna transaktionen, där MediCults aktieägare erhåller nya aktier i Vitrolife, medför att de inte bara kommer att erhålla uppsidan av budpremien, utan även en möjlighet att ta del av värdet av framtida synergier. Jag är övertygad om att den föreslagna transaktionen kommer att skapa avsevärt värde för såväl Vitrolifes som MediCults aktieägare.”

Telefonkonferens
Dr. Magnus Nilsson, Vitrolifes VD, kommer idag klockan 11.00 vid en telefonkonferens att presentera sin syn på den föreslagna transaktionen efter vilket det kommer ges tillfälle att ställa frågor.
För att deltaga i konferenssamtalet slå: +47 23 000 400.
Innan telefonkonferensen kommer presentationsmaterial att finnas tillgängligt för nedladdning på www.vitrolife.com, under Investors/News.

Kontaktpersoner på Vitrolife med anledning av Erbjudandet:
Patrik Tigerschiöld, styrelseordförande, tel. 0707 77 71 90
Dr. Magnus Nilsson, VD, tel. 031 721 80 61