Vitrolife förlänger acceptperioden i budet på MediCult

Med hänvisning till det frivilliga aktiebyteserbjudandet (”Erbjudandet”) från Vitrolife AB (publ) (“Vitrolife”) att förvärva aktierna i MediCult a/s (”MediCult”) (OSE: MEC), som framgår av erbjudandehandlingen (offer document) daterad den 3 februari 2009, offentliggör Vitrolife härmed en förlängning av acceptperioden i Erbjudandet.

Efter förlängningen kommer acceptperioden att löpa till och med den 27 mars 2009 kl. 17:30 (CET).

Alla övriga datum som framgår av erbjudandehandlingen förlängs i enlighet härmed. Vitrolife förbehåller sig vidare rätten att ytterligare förlänga acceptperioden i enlighet med punkt 1.5 i erbjudandehandlingen. Se erbjudandehandlingen för ytterligare detaljer.

Bakgrund

Den 23 februari 2009 offentliggjorde Merck KGaA (“Merck”) sin avsikt att lägga ett frivilligt erbjudande om NOK 13.50 per aktie för varje aktie i MediCult. Mercks erbjudande rekommenderades enhälligt av MediCults styrelse. Aktieägare representerande 16,1% av aktierna i MediCult har åtagit sig att acceptera erbjudandet såtillvida inte någon lägger ett högre bud och Merck inom fyra handelsdagar väljer att inte matcha sådant bud.

Värdet av Vitrolifes aktieerbjudande, med kontantalternativ för aktieägare med 1 000 eller färre MediCult-aktier, följer förändringarna i Vitrolifes aktiekurs samt i den svenska kronans växelkurs mot norska kronan. I syfte att möjliggöra en jämförelse mellan Vitrolifes och Mercks erbjudanden, förlänger härmed Vitrolife acceptperioden.

Kontaktpersoner på Vitrolife med anledning av Erbjudandet:
Patrik Tigerschiöld, styrelseordförande tel. 0707 77 71 90
Dr. Magnus Nilsson, VD tel. 031 721 80 61