Vitrolife förvärvar ytterligare aktier i A.T.S.

Report this content

Vitrolife förvärvar ytterligare 10 procent av aktierna i A.T.S. Srl, distributör för Vitrolifes produkter i Italien. Därmed äger Vitrolife 70 procent av bolaget. ”Vi är väldigt nöjda med hur A.T.S. har utvecklats det senaste året, både omsättnings- och vinstutvecklingen har varit starkare än planerat” säger Vitrolifes VD Magnus Nilsson.

I januari 2008 förvärvade Vitrolife 51 procent av aktierna i A.T.S. Srl, distributör för Vitrolifes produkter i Italien sedan 1999. Förvärvet ligger i linje med Vitrolifes strategi att verka i egen regi på nyckelmarknader och ökar möjligheten för A.T.S. att satsa mer offensivt och öka marknadsandelen på den italienska marknaden.

I avtalet fanns en option för Vitrolife att förvärva ytterligare 9 procent av aktierna inom 6 månader och därefter ytterligare 10 procent inom 12 månader från det ursprungliga förvärvsdatumet, dvs. totalt 70 procent. Den första delen av denna option utnyttjades i början av juli 2008 och det är den andra delen av optionen som nu utnyttjats. För de första nio månaderna 2008 påverkade förvärvet den konsoliderade försäljningssiffran positivt med 5,0 MSEK, med god lönsamhet.

Säljare av aktierna är Paolo Trabucchi, en av grundarna och tidigare ende ägare av A.T.S.

I Italien utförs cirka 24 000 infertilitetsbehandlingar per år och antalet fertilitetskliniker uppgår till cirka 300. Det potentiella marknadsvärdet för instrument och media uppgår till 40-50 MSEK.

Göteborg 19 januari 2009

Magnus Nilsson