• Vitrolife AB (publ)/

Vitrolife Group beslutar om nedskrivning hänförligt till Igenomix om SEK 4,3 miljarder och ger en uppdatering om det fjärde kvartalet 2023

Report this content
  • Icke kassaflödespåverkande nedskrivning om SEK 4,3 miljarder i det fjärde kvartalet 2023, relaterat till nedskrivning av goodwill kopplat till förvärvet av Igenomix 2021.
  • Igenomix, numera känt som affärsområde Genetic Services, förblir en kärnverksamhet för den nya företagsstrategin för Vitrolife Group. Dock har vi utmaningar att hantera på kort sikt.
  • Vitrolife Group lämnar även preliminära siffror avseende resultatet i fjärde kvartalet med en försäljning på 904 MSEK, en tillväxt på 6%, bruttomarginal på 56,9% och en EBITDA-marginal på 32,5%.

Icke kassaflödespåverkande nedskrivning

Vitrolife Group (NASDAQ: VITR) har idag beslutat om en icke kassaflödespåverkande nedskrivning om SEK 4,3 miljarder i det fjärde kvartalet i enlighet med IFRS redovisningsstandard. Nedskrivningen motsvarar 31% av det totala bokförda beloppet för goodwill och andra immateriella rättigheter, hänförliga till förvärvet av Igenomix. Nedskrivningen kommer att rapporteras som Övriga rörelsekostnader utanför den sedvanliga segmentsrapporteringen.

Nedskrivningen orsakas delvis på grund av ökad goodwill, som genererades av uppgången i aktiekursen vid nyemissionen av aktier för förvärvsfinansieringen av Igenomix 2021. Detta var i enlighet med IFRS. Den tillväxt som krävs för att balansera det bokförda värdet utmanas på kort sikt, men Vitrolife Group har fortsatt tilltro till de långsiktiga tillväxtutsikterna för Genetic Services. Vidare har en ökad diskonteringsränta (WACC) påverkat nedskrivningen.

Affärsområde Genetic Services är en kärnkomponent i vår nya företagsstrategi för Vitrolife Group. Vi fortsätter våra handlingsplaner för att förbättra försäljningen och lönsamheten och vi är övertygade att vi har förmågan att leverera gentemot våra långsiktiga finansiella mål för koncernen.

Uppdatering avseende fjärde kvartalet 2023
Preliminärt (ej granskade av bolagets revisorer) resultat för det fjärde kvartalet

SEK (miljoner) Q4 Q4 FY FY
2023 2022 2023 2022
Nettoomsättning 904 855 3512 3234
 Americas 290 303 1160 1144
 EMEA 343 316 1286 1163
 APAC 271 236 1066 927
Bruttomarginal (%)  56,9%  54,2%  56,3%    55,0%
Nedskrivning 4 300 4 300
EBITDA 294 273 1 136 1 050
EBITDA-marginal (%) 32,5% 31,9% 32,3% 32,5%
Operativt kassaflöde  171 166 757 636

Försäljningstillväxten för det fjärde kvartalet var 6% och i lokala valutor 5%. Försäljningen i marknadsregion Americas minskade med 8%, EMEA och APAC ökade med 6% respektive 5% i lokala valutor.

För helåret 2023, ökade försäljningen med 9%, eller 10% justerat för avslutad verksamhet. I lokala valutor var den 4% och 5% exklusive avslutad verksamhet. Försäljningen, i lokala valutor och exklusive avslutad verksamhet, inom marknadsregion Americas minskade med 3%, EMEA och APAC ökade med 6% respektive 16%.

Vitrolife Group kommer att, i enlighet med tidigare kommunikation, att presentera bokslutskommuniké för 2023 den 2 februari.

Denna information är sådan som Vitrolife AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom nedan angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-01-23 20:00 CET.

Patrik Tolf, CFO, telefon 031-766 90 21

Göteborg, januari 23, 2024
Bronwyn Brophy O´Connor, CEO

Vitrolife Group är en internationell koncern som tillhandahåller medicintekniska produkter och genetiska tjänster. Baserat på vetenskap och avancerad forskningskapacitet utvecklar vi tjänster och produkter för individanpassad genetisk information samt medicintekniska produkter inom fertilitet. Vi stödjer våra kunder i deras verksamhet för att förbättra patienternas utkomst av fertilitetsbehandlingar. Koncernen har sitt huvudkontor i Göteborg, Sverige, och sysselsätter för närvarande cirka 1 100 personer över hela världen.

Vitrolife Groups produkter och tjänster finns tillgängliga i över 125 länder genom egen närvaro i över 25 länder och ett nätverk av distributörer. Vi är en ledande aktör inom fertilitetsområdet och har som målsättning att vara den främsta partnern för IVF-klinikerna genom att leverera oöverträffade produkter och tjänster med visionen att göra det möjligt för individer att uppfylla drömmen om ett friskt barn. Vitrolife AB (publ) är noterat på NASDAQ Stockholm.

Vitrolife AB (publ), Box 9080, 400 92 Göteborg. Org. Nr. 556354-3452. Tel: 031-721 80 00. Fax: 031-721 80 99. E-mail: info@vitrolife.com.
Hemsida: www.vitrolifegroup.com/

Pressmeddelandet kan innehålla framåtblickande uttalanden som återspeglar styrelsens och ledningens nuvarande uppfattning med hänsyn till marknaden, vissa framtida händelser och finansiellt resultat. Även om uttalandena bygger på uppskattningar anser företagsledningen att förväntningarna som återges i dessa framåtblickande uttalanden bygger på rimliga antaganden, och inga garantier kan ges för att förväntningarna kommer att visa sig korrekta. Framåtblickande uttalanden baseras på omständigheterna dagen för offentliggörandet och det faktiska resultatet kan vara väsentligt annorlunda. Vitrolife Group frånsäger sig alla avsikter eller skyldigheter att uppdatera dessa framåtblickande uttalanden. De mest väsentliga strategiska och operativa riskerna som berör Vitrolife Groups verksamhet och bransch beskrivs i årsredovisningens förvaltningsberättelse. Dessa utgörs främst av omvärldsrisker, operationella risker samt finansiella risker.