Vitrolife lanserar ny produktserie inom fertilitetsbehandling

Vitrolife lanserar G5 serien, en nydanande serie lösningar för provrörsbefruktning. Första presentationen sker vid den Europeiska reproduktionskongressen, ESHRE, som i år äger rum i Lyon i Frankrike den 1-4 juli. Flera års arbete med forskning och utveckling kring embryons behov av näring och skydd vid assisterad befruktning kulminerar nu med introduktionen av G5 serien.

G5 serien är baserad på tidigare versioner av lösningar, som använts i mer än 80 länder med mycket goda behandlingsresultat. De nya produkterna har som första och enda system ett aktivt skydd mot fria syreradikaler via antioxidanten lipoat.

Forskning har visat att fria syreradikaler kan orsaka så kallad oxidativ stress, en process som skadar celler och organ. Fria syreradikaler orsakas bland annat av luft och ljus men bildas även naturligt i kroppen. Oxidativ stress är mycket negativt för embryots utveckling och kan påverka behandlingsutfallet. G5 serien motverkar oxidativ stress genom att antioxidanten lipoat oskadliggör fria syreradikaler.

Såväl prekliniska som kliniska studier visar att G5 serien ger signifikant bättre embryoutveckling.

"Jag är mycket imponerad av de data som har visats" säger Nils Sellbom, försäljningsdirektör på Vitrolife. "Genom den nya G5 serien har vi en möjlighet att erbjuda fler kliniker ett system som ger bättre resultat. De nya produkterna innebär att embryot får sina näringsbehov tillfredställda och samtidigt ett aktivt skydd mot den stress som provrörsbefruktning innebär".

Historiskt har Vitrolife funnit sina kunder bland de mer avancerade klinikerna runt om i världen, men den nya G5 serien är synnerligen lämplig även för kliniker med något lägre teknisk nivå. "Nu får vi tillgång till produkter som även är anpassade till denna kommersiellt viktiga del av marknaden" säger Nils Sellbom.

De vetenskapliga principerna kring G5 serien är föremål för patentansökan.

Kungsbacka 2 juli 2007

Magnus Nilsson

Kontaktpersoner:
VD Magnus Nilsson, telefon 031-721 80 00 eller 0708-22 80 61.
Ekonomi- och informationschef Anna Ahlberg, telefon 031-721 80 13 eller 0708-22 80 13.