Vitrolife och GE Healthcare i samarbete för ett förbättrat erbjudande inom assisterad befruktning

Inför den årliga ESHRE-kongressen (European Society of Human Reproduction and Embryology) inleder Vitrolife och GE Healthcare ett samarbete för att förbättra patienters behandlingsresultat inom assisterad befruktning.

För mer än 20 år sedan bidrog Vitrolife till att introducera tekniken att möjliggöra ägguttag med hjälp av ultraljud. Detta är nu en standard inom assisterad befruktning. Vitrolifes nålar för ägguttag har fortsatt att utvecklas och har nu en ny ultraljudsmärkning för att maximera synligheten vid ultraljud, samt en slipning som möjliggör en skonsam penetration av vävnaden. GE Healthcares Voluson™ ultraljudssystem gör det möjligt för gynekologer att monitorera hormonstimulerade äggblåsor, fastställa den optimala tiden för ägguttag, samt följa ägguttagsnålarna med stor detaljskärpa genom hela ägguttagsprocessen.

"Vi är fast beslutna att tillhandahålla högkvalitativ teknik till läkare samt förbättra patientens upplevelse i varje steg under en IVF-behandling", säger Roland Rott, General Manager för Women’s Health Ultrasound, GE Healthcare. "Vi ser fram emot att samarbeta med Vitrolife för att koppla ihop patientresan in till och ut från IVF-kliniken för att säkerställa bästa möjliga resultat för patienten."

Från tidig diagnos av potentiella utmaningar och utvärdering av orsakerna till infertilitet till att övervaka återföring av embryon och säkerställa en hälsosam graviditet, spelar GE Healthcares ultraljudsteknik en nyckelroll inom assisterad befruktning. På samma sätt införlivar Vitrolifes produkterbjudande hela IVF-processen från ägguttag via embryoodling till embryoöverföring.

"Detta partnerskap stödjer Vitrolife ambition att erbjuda IVF-kliniker de mest effektiva produkterna i sin strävan att bistå patienternas önskan att få barn", säger Thomas Axelsson, VD för Vitrolife AB. "Vi ser fram emot att samarbeta med GE Healthcare genom gemensamma utbildningsaktiviteter för IVF-kliniker kring centrala behandlingssteg och möjligheten att samarbeta om framtida utvecklingsprojekt."

Om GE Healthcare:
GE Healthcare är en del av GE (NYSE: GE) som rör sjukvårdsverksamhet, med en omsättning på USD 19 miljarder. GE Healthcare, som ledande leverantör av medicinsk bildbehandling, övervakning, biotillverkning och cell- och genterapiteknologi, möjliggör kvalitativ hälsoteknologi inom diagnostik, terapi och övervakning genom intelligenta enheter, dataanalys, applikationer och tjänster. Med över 100 års erfarenhet inom hälsovårdsindustrin och över 50 000 anställda globalt bidrar företaget till att förbättra resultaten för patienter, vårdgivare, forskare och hälsovårdsföretag runt om i världen.

Göteborg 28 juni 2018

Denna information är sådan information som Vitrolife AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 juni 2018 kl.10.00 CET.

Vitrolife har i dag cirka 370 anställda och bolagets produkter säljs på ca 110 marknader. Huvudkontoret ligger i Göteborg och ytterligare kontor finns i Australien, Belgien, Danmark, Frankrike, Italien, Japan, Kina, Storbritannien, Tyskland och USA. Vitrolife-aktien är noterad på NASDAQ Stockholm.