Vitrolife tecknar samarbetsavtal med Cellartis

Report this content

Vitrolife har ingått ett nytt 3 årigt samarbetsavtal med Cellartis AB kring utveckling av nya produkter för odling, hantering och differentiering av stamceller. Avtalet utvidgar det tidigare samarbetet mellan bolagen.

"Stamcellsområdet är under stark tillväxt inte minst sedan president Obama hävde förbudet mot att forska kring vissa stamcellslinjer, säger Tony Winslöf,” chef för affärsutveckling på Vitrolife. Samarbetet med Cellartis ligger rätt i tiden för att utveckla morgondagens stamcellsprodukter som möter framtidens vetenskapliga, regulatoriska och kommersiella krav. "Cellartis är ett världsledande företag avseende kompetens inom framförallt pluripotenta stamceller, och som sådant en värdefull resurs när det gäller att få fram rätt produkter till en snabbväxande marknad,” säger Magnus Nilsson, VD för Vitrolife, som vidare påpekar att "stamcellsodling är svårt och både Vitrolife och Cellartis har lång erfarenhet av att optimera odlingsmiljöer för känsliga celler." Avtalets finansiella omfattning kommer ej att offentliggöras. Göteborg 8 oktober 2009 Magnus Nilsson Verkställande direktör Kontaktpersoner: VD Magnus Nilsson, telefon 031-721 80 61 Ekonomi- och informationschef Eva Nilsagård, telefon 031-721 80 13